DIALEKTY
·
dialekt attycki: Sofokles, Eurypides –
język starożytnych mówców ateńskich, sporadycznie Iliada i Odyseja
·
dialekt joński: epos, epika i wczesna
historiografia nawiązywały do języka Homera
·
dialekt eolski: liryka Safony i Alkajosa
·
dialekt dorycki: liryka chóralna (Pindar)
i bukolika (Teokryt)
Grecy
przyjęli alfabet od Fenicjan (bez samogłosek)
Dialekty w
dziełach Starożytnych przenikały się czego przykładem może być Iliada i
Odyseja, która głównie została napisana za pomocą dialektu jońskiego, jednak
posiada sporadyczne wstawki attyckiego. W dialekcie attyckim wypowiadała się
znaczna większość pisarzy okresu klasycznego. Dialekty były zależne od miejsca
geograficznego oraz były stosowane jako wyróżnik formalny gatunku literackiego.
W okresie hellenistycznym liczne dialekty scaliły się, dając początek grece
koine, która była oparta i tak w większości na dialekcie attyckim.
HUMANITAS
I PAIDEIA
Tożsamość i
jej wyznaczniki:
„Noce Attyckie”
Humanitas (z łac.
Kultura) – pomimo podobnego wydźwięku i tego samego członu podstawowego (human-człowiek)
znaczy one zupełnie, co innego niż humanizm, który odnosi się do umysłu - jest
wartością intelektualną. Nie należy
również przypisywać go do pojęcia greckiej filantropii, co często bywa
czynione. Bowiem te drugie oznacza rodzaj miłego usposobienia i życzliwości
wobec ludzi bez żadnych zastrzeżeń. Natomiast Humanitas winno przypisywać sens
greckiej paidei, a mianowicie tego, co nazywamy „kształceniem i ćwiczeniem w
zakresie sztuk wyzwolonych”. Ci którzy dążą do pozyskania tej wartości są w
najwyższym stopniu uczłowieczeni [ kulturalni]. Rdzeń „human” odnosi się do
tego, iż ze wszystkich stworzeń na ziemi to właśnie człowiek może wykazać się
troską o ten rodzaj umiejętności. Skąd mylne postrzeganie humanitas jako
filantropii? W życiu towarzyskim humanitas objawia się u Rzymian takimi cechami
jak: grzeczność, skromność, przyzwoitość, uprzejmość w mowie.
Paideia – W
zasadzie to grecka wersja humanitas, która została przez Rzymian zapożyczona
właśnie z Grecji. Paideia to wychowanie powszechne, dostępne wszystkim. Określa
proces wychowania i jego rezultat, czyli kulturę.
Etnocentryzm:
-
stawianie grupy własnego narodu lub etnicznej w centrum zainteresowania i
wywyższanie go ponad inne. Działania te mogą doprowadzić do nacjonalizmu.
-
zdrowy etnocentryzm wynika z powinności wobec własnego narodu i państwa ->
postawa patriot.
--
Przykład: Grecy i Rzymianie ludy spoza własnej cywilizacji nazywali
„barbarzyńcami”, a współcześnie Ślązacy nazywają „Gorolami”
Epoka Hellenistyczna wzorce:
- W
epoce hellenistycznej ostatecznie obowiązuje system klasycznego wychowania,
który przejmą Rzymianie i tylko z niewielkimi zmianami przekażą średniowiecznej
Europie.
- Sztuka
wymowy(retoryka) – wskaźnik wykształcenia i ogłady. Nazywana przez to kulturą
krasomówczą
- Każdy
Helle powinien być: oczytany w dziełach starych poetów, umieć mówić i pisać,
posługując się przynajmniej prostymi figurami retorycznymi. Dopiero wówczas
stawał się Hellenem – człowiekiem kulturalnym
GATUNKI
LITERACKIE
związek gatunków i funkcji:
starożytna pieśń = grec. odé, łac. carmen
była równoznaczna z hymnem:
pean – ku czci Apollona
dytyrambos – ku czci
Dionizosa
Heksametr – z gr.
heksametros, czyli sześciostopowiec -uu –uu –uu –uu –uu -u w którym
pierwsze 4 stopy były daktylami –uu (stopa 4-morowa złożona z 3 sylab, w
tym jednej długiej i dwóch krótkich), stopa 5 była także daktylem, stopa 6
trochejem –u. Spondej natomiast to stopa złożona z dwóch sylab krótkich,
akcentowanych; - -.
Metrum – tempo, ma związek z
sylabami i tworzy rytm wiersza.
Mora – jednostka czasu na
akcentowanie sylaby
HYMN:
Kierowany do bogów, składał się z tych samych strof. Wykonywany był
zbiorowo podczas uroczystości i ofiar publicznych. Istniały również konkursy na
indywidualne wykonanie hymnów. Hymny kletyczne były skierowane do nieobecnego
boga. Opisuje się w nim uroki miejsca przebywania adresata, do których ma
przyjść bóg, można sprecyzować szczegóły, czyli sposób przybycia, życzliwy
nastrój, określa się cel przybycia – spełnienie przedłużonych błagań.
LIRYKA:
Rozwinęła się na przełomie VII/VI wieku p.n.e. jej nazwa pochodzi od
instrumentu – liry. Grecy nie znali pojęcia rodzajów: Liryka, Epika, Dramat.
Arystoteles za to wyróżniał dwa rodzaje poezji: narracyjną(epos) i dramatyczną
(dramat), z kolei lirykę zaliczał do muzyki (przy jej akompaniamencie było
wykonywana). Poezje liryczną rozbito na dwa pojęcia:
Melikę - czyli poezję śpiewaną oraz Lirykę – czyli mającą związek z
lirą, czy szerzej muzyką.
→ Gatunki poezji melicznej w
zależności od treści i sytuacji wykonania:
a) Pieśni adresowane do bogów:hymny sławiące bogów i bohaterów,
dytyramb, prozodion
b) Pieśni adresowane do ludzi: erotikon – pieśń erotyczna,
epithalamion – pieśń weselna, tren – pieśń żałobna, epinikion – pieśń pochwalna
na cześć zwycięzcy igrzysk
PROSODION:
Chóralna pieśń o charakterze błagalnym lub dziękczynnym wykonywana w
trakcie uroczystych procesji do świątyń lub ołtarzy bogów. Pieśń ta zazwyczaj
składała się na wstępną część uroczystości, po dotarciu procesji do celu jej
funkcję przejmował hymn. Przypuszcza się, że istniał również jej odpowiednik
przeznaczony na drogę powrotną.
EROTIKON:
Utwór o tematyce erotycznej, w większości przypadków dotyczył uczucia
do osób tej samej płci - wyrażał wdzięk
lub głębie uczucia. Jeśli dotyczył miłości kobiety i mężczyzny, to skupiał się
przede wszystkim na wyszydzeniu prymitywnych instynktów
ENKOMION:
Utwór pochwalny na cześć wybitnych ludzi, mógł być śpiewany na ulicach
w wesołych pochodach, bądź grupę wyćwiczonych choreutów w czasie uczt lub tuż
po ich zakończeniu.
EPINIKION:
Odmiana enkomionu, wykonywana na część zwycięzcy igrzysk sportowych
bezpośrednio po zwycięstwie lub w ojczyźnie zwycięzcy po jego powrocie. Utwór
kładzie nacisk na prezentacje adresata i pochwałę jego osiągnięć, centralną
pozycję zajmuje mit. Były pisane na zamówienie.
KULTURA PISEMNICZA:
Materiał pisarski (bardzo różnorodny) →
-liście
palmowe,
-kora drzew,
-płótna,
-papirus,
-tabliczki
metalowe
-tabliczki
drewniane (cieszące się popularnością w życiu codziennym – pisanie na
drewnianych tab. aż do średniowiecza).
-Wiązka
tabliczek stała się prototypem postaci książek – KODEKSU
Narzędzia pisarskie
-papirus = skośnie
ścięta trzcinka, której rozszczepiano końcówki (pióro takie zwano calamus)
-metalowy
rylec
-pergamin
= trzcinka, pióra ptaków (głównie gęsi)
→ Pisarz
grecki posługiwał się l i n i a ł e
m, który służył do nadawania kierunku wierszom i kolumnom.
→ Atrament: z
wody, sadzy i gumy / później galasówka.
PALIMPSESTUM → recykling papirusu (zapisywanie
na nowo)
KSIĄŻKI:
Najbardziej typową w Grecji był zwój papirusu używany od VI p.n.e. do
IV w. n.e.
Z powodów dobrych stosunków z Egiptem -> książka związana była
skórą. Początkowe książki były
niedopracowane edytorsko – nierówne wiersze, różne szerokości kolumny, brak
odstępów między wyrazami. W III w. p.n.e
kopiści zatrudnienie w BA ustalili normy techniczno-wydawnicze. Max. Wysokość
od 15- 30 cm, rękopisy otrzymywały tytuł. Zwoje przenoszono w capsach
(specjalne pojemniki), wraz z upadkiem kultury starożytnej książka została
zastąpiona kodeksem.
PISMO:
Grecy już w VIII w. p.n.e. używali alfabetu zapisując za pomocą znaków
graficznych poszczególne głoski, a nie jak inne państwa pisma ideograficznego. Pismo
alfabetyczne przejęli Grecy od Fenicjan ,z tą różnicą , iż zaczęli oni pisać od
lewej do prawej, a nie odwrotnie, jak to robili Fenicjanie. Od Greków przejęły
je inne ludy Europy, między innymi Etruskowie, które dało podwaliny pod
alfabety italskie. Do tej grupy zalicza się pismo łacińskie używane w
starożytnym Rzymie.
Cechy literatury starożytnej
Grecji i Rzymu:
skupienie się na sprawach ziemskich i pozaziemskich
ukazanie człowieka z całym bogactwem jego duchowych przeżyć
refleksyjność
przestrzeganie zasad poetyckich
łączenie doskonałości formy z bogactwem treści
prezentacja świata wartości humanistycznych
różnorodność rodzajów i gatunków
DEMOKRACJA ATEŃSKA:
SOLON:
·
Prawo Solona zakazywało brania pożyczek pod
zastaw osoby
·
Były to reformy niekorzystne dla arystokracji –
uniemożliwiały gospodarcze i polityczne uzależnienie ludności
·
Reformy miały na celu przygotowanie Aten na
wprowadzenie demokracji
·
Prawa i obowiązki obywateli uzależnił od
posiadanego majątku
Podzielił Ateńczyków na 4 klasy majątkowe:
1. Pięćsetmiarowcy – 500 miar zboża dochodu
2. Jeźdźcy
– 300 miar
3. Mający
zaprzęg wołów – 200-300 miar
4. Robotnicy
najemni – wolni od długów.
ARCHONTA –
urząd w państwie dostępny tylko
Pięćsetmiarowcą.
Sprawowanie
urzędów było bezpłatne i wiązało się z ponoszeniem kosztów, dlatego były to
stanowiska niedostępne dla ubogich.
TIMOKRACJA –
czyli rządy oszacowanych
ZGROMADZENIE LUDOWE (ekklesia)
1. Wszyscy,
nawet najubożsi, mieli prawo brać w nim udział
2. Podczas
walk politycznych każdy musiał opowiedzieć się po jednej ze stron
3. Wybierało
urzędników
5. Decydowało
o wojnie i pokoju
7. Wybierało
sędziów ludowych (poprzez losowanie)
8. Dyskutuje
nad projektami Rady Czterystu, przyjmuje je lub odrzuca
SĄD LUDOWY
1. Sędzią
mógł zostać każdy po ukończeniu 30. roku życia
2. Sąd
rozpatrywał apelację obywateli od wyroków wydanych przez urzędników
AREOPAG
1. Centralny
organ władzy w państwie
2. Zasiadali
w nim wyłącznie byli archonci
3. Stał na
straży praw i ustroju
4. Sprawował
nadzór nad administracją publiczną
5. Mógł
unieważnić uchwałę zgromadzenia sprzeczną z prawem
6. Sądził o
zabójstwo z premedytacją
Powołał RADĘ
CZTERYSTU (po stu Ateńczyków z każdej klasy)
1. Przygotowywała
projekty uchwał dla zgromadzenia narodowego
KLEJSTENES
1) Obalił
tyranię w Atenach oraz przeprowadził reformy, będące kontynuacją reform Solona.
Stały się one podstawą demokracji ateńskiej.
2) Podzielił Attykę na 10 fyl (dzielnice) oraz
zwiększył uprawnienia zgromadzenia ludowego
Zgromadzenie ludowe:
Decydowało o
ogólnych sprawach państwa, uczestniczyli w nim wszyscy.
Rada Pięciuset:
Zastąpiła
dawną radę Czterystu, w jej skład wchodziło 50 osób z każdej fyli. Posiadała
inicjatywę ustawodawczą i mogła występować z wnioskami na eklezjach.
Areopag:
Rada
starszych. Przygotowywali wnioski na eklezję i rozpatrywali sprawy o zabójstwo.
Sąd przysięgłych:
Badał
zgodność projektów ustaw z prawem i rozpatrywał apelacje.
OSTRACYZM – Sąd skorupkowy – najsłabsze
ogniwo – musisz odejść!
PERYKLES:
Rozszerzył i wzmocnił ustrój demokratyczny, otaczał opieką
filozofów i artystów. Zakładał kolonie wzdłuż Morza Czarnego. Rozbudował
najważniejszy port starożytnych Aten, co doprowadziło do przewagi handlowej na
Morzy Egejskim, a to z kolei spowodowało II Wojnę peloponeską
- PODZIAŁ
RADY PIĘCIUSET NA 10 KOMISJI (prytanii)
- rozbudowa
floty i portów; przyczynił się do zakończenia budowy tzw. "Długich
Murów", łączących Ateny z Pireusem
- Prawo o
obywatelstwie w Atenach – zgodnie z nim za obywatela Aten uważano tylko tego, którego
rodzice byli Ateńczykami.
Obywatelstwo obejmowało następujące prawa
publiczne:
·
czynne i bierne prawo wyborcze do Rady i
Zgromadzenia Ludowego
·
prawo piastowania urzędów Peryklesowskich.
·
Prawo do stawania przed sądem
Obywatelstwo obejmowało następujące prawa
prywatne:
·
wstępowania w związek małżeński
·
kupna i sprzedaży ziemi
Do obowiązków obywateli należało:
·
płacenie podatków
·
służba wojskowa
·
nienaganne życie prywatne
OGÓLNIE O
DEMOKRACJI:
W starożytności jako demokrację oznaczano ustrój polityczny
istniejący, w niektórych polis greckich (szczególnie Atenach) przeciwstawiany
monarchii (rządom 1 osoby), czy oligarchii (rządom nielicznych)
Pierwsza demokracja powstała w Atenach pod przywództwem Klejstenesa.
Nazywa się go ojcem demokracji ateńskiej.
Demokracja ateńska miała formę demokracji bezpośredniej o dwóch
cechach charakterystycznych: o losowym wyborze obywateli na niektóre urzędy
administracyjne i sądowe, oraz Zgromadzenie Ludowe (Eklezję) o uprawnieniach
prawodawczych, składające się z wszystkich obywateli [wykluczając takie tam
tylko kobiety, cudzoziemców (metjojków), chłopców poniżej 20lat oraz
niewolników]
→ Idiota – jednostka nie interesująca się polityką (:
źródła demokracji → elegie
polityczne Solona, mowa Peryklesa, dzieje Herodota
OCHLOKRACJA: „rządy tłumu”.
Władzę sprawuje bez żadnych struktur i zasad ulegający emocjom tłum
łac. wulgus – tłum, motłoch bez świadomości a rządzą.
O demokracji pisał m.in.
→ Arystoteles „Ustrój
polityczny Aten” (przypisuje się mu to dzieło ale prawdopodobnie napisał je
jego uczeń – Platon)
→ Ksenofon – historyk – „wyprawa Dariusza”, „ustrój polityczny Aten”
(opis systematyki greckiej, krytyka demokracji)
Mizogina – patologiczne,
silne uprzedzenie mężczyzny do kobiet.
OGÓLNE DEFINICJE:
MIMESIS:
- Kategoria estetyczna wywodząca się z
filozofii Arystotelesa.
- Zakładała
naśladowanie natury, lecz nie oznacza wiernego kopiowania rzeczywistości.
OTIUM -> Czas
wolny od zajęć, szlachetny odpoczynek – działalność intelektualna
NEGOTIUM
-> czas pracy, działalność publiczna
LUCUBRATIO
-> działalność w nocy -> np. przepisywanie, lub tłumaczenie
KULTURA: „Kultura, czyli cywilizacja w
szerokim etnograficznym sensie, jest całością, która obejmuje wiedzę,
wierzenia, sztukę, moralność, prawo oraz wszelkie inne zdolności i nawyki
zdobyte przez człowieka jak i społeczeństwa.
BULE – Rada ustawodawcza, najwyższy
organ władzy w Grecji.
Siedem sztuk wyzwolonych (Siedem
umiejętności godnych człowieka wolnego)
- podstawa
wykształcenia w Starożytności i średniowieczu.
- dzieliły
się na dwie mniejsze: trivium(gramatyka, logika i retoryka) i quadrivium.
- Marcjanusa
Kapelli – twórca podręcznika wykładanych wszystkich w szkole nauk.
MOWA
PERYKLESA
Do
wygłoszenia mowy ku czci pierwszych poległych wybrano Peryklesa. (napisana
przez Tukidydesa)
„Nasz ustrój polityczny nie jest
naśladownictwem, a my sami raczej jesteśmy wzorem dla innych niż inni dla nas”
O ustroju demokratycznym:
·
który opiera się na
większości obywateli
·
każdy obywatel jest
równy wobec prawa
·
jednostkę ceni się za
talent a nie za grupę społeczną, którą reprezentuje
·
ubóstwo nie ma wpływu
na karierę
·
zasada wolności
·
poszanowanie prawa w
życiu publicznym
·
brak ingerencji w
życie innych ludzi
·
wypoczynek po pracy →
igrzyska, uroczystości religijne
·
czym się różnią od innych?
→ nie wydalają cudzoziemców, pozwalają im się uczyć,
obserwować ich kulturę
→ żyją swobodniej niż Spartanie a potrafią stawić czoło
równym niebezpieczeństwom
→ Ateny walczą same i przeważnie odnoszą zwycięstwo
→ siły zbrojne rozdzielili między flotę i armię lądową
→ najpierw plan, potem działanie
→ wspomagają innych, tak zdobywają „przyjaciół”
·
Ateńczycy kochają
piękno
·
są jednym narodem
·
jednostka, która nie
interesuje się życiem państwa jest bezużyteczna
·
państwo jako szkoła
wychowania Hellady
AULUS
GELLIUSZ, NOCE ATTYCKIE
Aulus Gellius (druga połowa II
wieku n.e.) – uczony i pisarz rzymski, miłośnik starożytności i kolekcjoner
ciekawostek. Znany jest jako autor książki zatytułowanej Noce Attyckie
·
Noce Attyckie to
składające się z 400 rozdziałów kompendium bieżących wydarzeń związanych z życiem
intelektualnym autora, w głównej części mające charakter wyciągu ze zbieranych
przez wiele lat notatek na temat różnych lektur.
·
Materiał zawarty w
dziele Gelliusza ułożony bez określonego porządku, co jest świadomym zabiegiem
autora.
·
Każdy rozdział poświęcony
jest innemu zagadnieniu z zakresu literatury, języka, kultury, prawa i wielu
aspektów życia codziennego starożytnej Grecji i Rzymu. Z tego powodu, a także
dlatego, że autor obficie cytuje dzieła sobie znane, lecz dziś już zaginione,
Noce Attyckie są bezcenną kopalnią wiedzy na temat Rzymu II w. n.e. oraz
starożytności grecko-rzymskiej w ogóle.
·
Autor był zwolennikiem
prądu archaistycznego w literaturze rzymskiej, odczuwającego przesyt
zretoryzowaną prozą okresu klasycznego i upatrującego sposobu na "odmłodzenie"
języka literackiego przez nawrót do pisarzy okresu archaicznego i
wczesnoklasycznego, z niewielkimi tylko koncesjami na rzecz wczesnego
cesarstwa. Ta tendencja ma wpływ na dobór lektur Gelliusza.
·
Ulubionym historykiem
autora jest Katon Starszy oraz Quintus
Claudius Quadrigarius (znany nam jedynie z fragmentów zawartych w Nocach
Attyckich).
Seneka jest jedynie obiektem krytyki jako
autor wygłaszający niezbyt mądre sądy na temat Enniusza.
·
W sumie Gelliusz
zacytował aż 275 utworów greckich oraz rzymskich. Po ukończeniu dwudziestu
tomów, napisaniu posłowia i spisu treści Gelliusz zamierzał kontynuować pracę i
wydać następną książkę o podobnym charakterze, jednak czy kiedykolwiek udało mu
się ten zamiar zrealizować, nie wiadomo.
→ Filantropia
(stgr. philanthrōpia – dobroczynność, życzliwość; philánthrōpos – kochający
ludzkość) rodzaj miłego usposobienia i życzliwości wobec ludzi bez żadnych
zastrzeżeń.
·
w kulturze greckiej pojawiła się ona już w epoce
klasycznej, w twórczości dramatycznej (Prometeusz skowany) pierwszego wielkiego
tragika — Ajschylosa, który w usta sług Zeusa, wymierzających tytanowi
Prometeuszowi karę szarpania wątroby przez sępa, nałożoną za obdarowanie ludzi
ogniem wykradzionym z Olimpu, włożył słowa uzasadnienia: „aby zaniechał
usposobienia miłującego ludzi” (philanthrópou de páuesthai trópou, w. 11); choć
nowy ten wyraz zniknął na pewien czas z języka, wkrótce pojawił się znowu w
komedii Arystofanesa
·
Arystoteles wiązał
filantropię z przyjaźnią, a Teofrast pierwszy dokonał rozszerzenia jej
obowiązywalności na wszystkich ludzi; z czasem, „filantropami” zaczęto nazywać
nie tylko bogów (zwłaszcza Dionizosa i Zeusa-Zbawcę), ale również królów;
ŚWIDERKÓWNA
·
W epoce hellenistycznej ustala się ostatecznie
system klasycznego wychowania, który przejmą Rzymianie i tylko z nieznacznymi
zmianami przekażą średniowiecznej Europie.
·
Sztuka wymowy staje się synonimem ogłady i
wykształcenia
·
kulturę hellenizmu nazywano kulturą
krasomówstwa.
·
Każdy
Hellen powinien być:
→ oczytany w
dziełach starych poetów
→ umieć mówić
i pisać, posługując się przynajmniej prostymi figurami retorycznymi
***wówczas
stawał się Hellenem – człowiekiem kulturalnym ***
PEIDAGOGOS → to pierwotnie niewolnik,
który odprowadzał małych chłopców do szkoły. W naszej pedagogii skupiliśmy
uwagę na dziecku. Hellenów obchodził człowiek dojrzały, ukształtowany. Chcieli
kształcić ludzi, aby w razie potrzeby mogli stać się specjalistami.
GIMNAZJON → plac ćwiczeń
gimnastycznych, później szkoła przygotowująca młodych Greków do obowiązków
obywatelskich. Stał się sercem każdej
greckiej polis, każdego skupiska Hellenów.
Pajdeia
łączyła najdalsze kraje.
W jedności
tej uczestniczył każdy, kto miał prawo zwać się Hellenem (nie obejmowała ona
ludności miejscowej). Wybrańcy mogli uzyskać wstęp do gimnazjonów ale najpierw
musieli dowieść swego (nawet mitycznego) pokrewieństwa z Grekami.
·
Gimnazjony, zakładane przez Hellenów i dla
Hellenów, pozwalały im zachować swą
odrębność w morzu obcych języków i obyczajów
·
z czasem schodzili się tutaj obywatele i
nie-obywatele, przejezdni itd. słuchali recytacji, wykładów
HERODOT:
DZIEJE
Herodot (ok.
485-ok. 425 p.n.e.), grecki historyk z Azji Mniejszej, zwany przez Cycerona
ojcem historii, podróżnik. Autor licznych opisów podróży, jak też materiałów
historycznych, etnograficznych i geograficznych. * Księga VIII mówi o
walkach u przylądka Artemizjoni o bitwie pod Salaminą.
·
Herodot przedstawia próbę zdefiniowania, na czym
opiera się poczucie etnicznej wspólnoty Greków. Podkreśla znaczenie wspólnych
wierzeń i praktyk religijnych oraz obyczajów, ale na pierwszym miejscu wymienia
wspólnotę krwi i język
TUKIDYDES: WOJNA PELOPONESKA
·
wybitne dzieło historyczne Tukidydesa
opisujące przebieg wojny peloponeskiej (431-404 p.n.e.) pomiędzy Spartą a
Atenami oraz ich sprzymierzeńcami. Powstało w V wieku p.n.e.
Dzieło jest istotne z wielu względów. Po raz pierwszy
odwołano się tutaj w sposób przemyślany do metodologii badań historycznych.
→ Wojnie
peloponeskiej znaleźć można różne metody wnioskowania o przeszłości, na podstawie
śladów dostępnych dla historyka. np. z faktu, że najstarsza świątynia ateńska
znajduje się na akropolu wnioskuje, że jest to najstarsza część miasta. Z tego powodu dzieło jest niezastąpionym
źródłem wiedzy o wojnie peloponeskiej.
Tukidydes
przedstawił fakty z niezwykłą skrupulatnością. Informacje o wydarzeniach
czerpał z własnych przeżyć, lub z relacji wiarygodnych świadków. Wszelkie informacje poddaje racjonalnej
weryfikacji. Jeśli znajduje sprzeczne wersje, porównuje je ze sobą i próbuje
dociec prawdy.
Zyskał miano największego historyka
świata antycznego i ojca nowoczesnej historiografii. Metody
zastosowane przez niego wyprzedzały czasy w których żył. Pracował nad swym dziełem całe życie,
rozpoczynając prace z początkiem wojny przewidując, że będzie to największy
konflikt świata greckiego. Był on pierwszym historykiem, który racjonalnie
podszedł do analizy przyczyn i konsekwencji wydarzeń historycznych. W
przeciwieństwie do innych autorów starożytności w zdarzeniach historycznych nie
upatrywał ingerencji sił nadprzyrodzonych Wierzył, że historia się powtarza,
ponieważ natura ludzka jest niezmienna. Wiedza o niezmienności natury ludzkiej
i znajomość historii pozwala przewidzieć przebieg podobnych wydarzeń w
przyszłości. W Wojnie peloponeskiej znaleźć można informacje o sytuacji
gospodarczej miast, nastrojach społecznych i ukrytych przyczynach wydarzeń.
Według Tukidydesa nie należy wierzyć w oficjalne przyczyny postępowania państw,
gdyż badając je dokładnie dojdzie się zawsze do prawdziwych przyczyn, którymi
są własny interes, strach lub ambicja.
Księga 1
– przed
powstaniem zwyczajowo pojmowanej Hellady Tukidydes mówi o istnieniu
barbarzyńskich zwyczajów i wielu wojnach każdego z każdym
– od początku
rozwijano floty, które pozwalały panować nad morzem Egejskim
– dawniej brak
wojen lądowych (najwyżej z sąsiadami), duża rola wypadów floty
– wielka wojna
( z Persami) podzieliła świat grecki na potęgi: lądową (Sparta) i morską (Ateny) dalej do obu obozów
dołączały się kolejne polis
– wg Tukidydesa
przyczyną wojny był wzrost potęgi ateńskiej naruszający istniejącą równowagę
sił i niepokojący Spartę
Starożytni Grecy sami siebie określali mianem Hellenów, a swój
kraj nazywali Helladą. Określenie Grecy i Grecja pochodzi od starożytnych
Rzymian.
Od wielkiej kolonizacji zaczęła
funkcjonować nazwa Helleni.
Każdy szczep
nadawał od siebie nazwę krajowi, jaki zamieszkiwał. Dopiero gdy Hellen i jego
synowie doszli do potęgi w Ftiotydzie zaczęto powszechnie przybierać nazwę
Hellenów.
JULIUSZ CEZAR: O WOJNIE GALIJSKIEJ
·
pamiętniki Juliusza Cezara, opisujące 9 lat
wojen galijskich (58-50 p.n.e.).
·
Cezar napisał siedem ksiąg swojej relacji, z
których każda obejmuje wydarzenia jednego roku. Wybuch wojny domowej przerwał
pracę Cezara nad utworem. W późniejszym okresie Aulus Hircjusz dopisał ósmą
księgę wojny galijskiej, mającą stanowić łącznik z innym dziełem Cezara, O
wojnie domowej.
·
Cezar
wprowadził w swoim dziele zupełnie nowy styl pisania pamiętników.
→ Pisał o sobie
w trzeciej osobie, prostym i zwięzłym językiem, beznamiętnością zbliżonym do
raportów wojskowych, nadając swoim relacjom formę corocznego sprawozdania,
zamiast wychwalania własnych dokonań. Kunszt pisarski Cezara został doceniony
nawet przez jego zaciekłych przeciwników politycznych, m.in. Cycerona.
Oprócz opisu działań wojennych, Cezar przekazuje w swojej
relacji liczne informacje o ludach zamieszkujących Galię, ich zwyczajach,
kulturze i wierzeniach.
Stosunek Cezara do Belgów
Ø
propaganda – celowo opisywał ich w „dobrym” świetle – (to
co jest poznane nie jest już takie straszne)
Ø
wyraża podziw dla Belgów, bo żyją z dala od
cywilizacji R z y m s k i e j (a więc
nie są ludźmi lecz dzikimi)
Ø
ludobójstwo i wprowadzenie kultury rzymskiej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz