Okolicznością
powstania dramatu poświęcono wiele badań, a mimo to pozostajemy w sferze
hipotez i domysłów ze względu na małą ilość materiałów źródłowych oraz przez
sprzeczne świadectwa i możliwość różnej interpretacji - tragedii.
Pewne dowody
na istnienie form predramatycznych i
parateatralnych pochodzą z epoki
mykeńskiej (z czasów sztuki geometrycznej) oraz
z wieku VIII i VII. Elementy dramatyczne zawiera m.in. epika homerycka i liryka chóralna. Mimo to brak dowodów
pisanych, czy archeologicznych wskazujące na sposób w jaki powstała tragedia,
którą Tespis z Ikarii przedstawił w
Atenach ok. 534r. Jego występ (podważa się wgl. istnienie Tespisa – gdyż imię oznacza „boskiego
śpiewaka”), zaprezentował niewątpliwie nową formę prezentowania poezji,
odmienną od recytowania rapsodów, śpiewaków i tańców chórów cyklicznych. Tespis – wprowadził pierwszego aktora
(był nim on sam), oraz prolog i mowę. G.F. Else – próbował dowieść, że Tespis jest twórcą tragedii, ale jest
to sprzeczne z „Poetyką” Arystotelesa (Stagiryta),
na którą wszyscy się powołują w swoich badaniach niezależnie od przyjętego
poglądu.
Arystoteles (Stagiryta) – „Poetyka” – dwa
stwierdzenia:
1) „Zarówno tragedia jak i komedia narodziły
się z improwizacji: tragedia z improwizacji tych, którzy intonowali dytyramb(pieśń
ku czci Dionizosa), komedia - z improwizacji intonujących pieśni falliczne […]. Tragedia rozwinęła się zatem stopniowo
przez udoskonalenie każdego pojawiającego się elementu i po przejściu wielu
przeobrażeń zatrzymała się w rozwoju, kiedy osiągnęła swoją najdoskonalszą
postać” à
Tragedia narodziła się z improwizacji pieśni ku czci Dionizosa, stopniowo była
udoskonalana, aż do osiągnięcia swoistego apogeum
2) „Tragedia uzyskała poza tym odpowiednią
wielkość porzuciwszy krótkie wątki i żartobliwy język, które zawdzięcza swemu
pochodzeniu z dramatu satyrowego dość późno też przybrała dostojną postać i
metrum jambiczne zajęło miejsce tetrametru trocheicznego. Dopóki bowiem miała
ona charakter satyrowy i w większym stopniu była związana z tańcem, posługiwała
się tetrametrem trocheicznym, lecz gdy zyskał na znaczeniu dialog, sama natura
znalazła dla niej właściwą formę wiersza” à
swoją wielkość osiągnęła porzuciwszy krótkie wątki i żartobliwy język
(tragedia pochodziła z dramatu satyrycznego) zmieniła metrum z tetrametru
trocheicznego na metrum jambiczne (kiedy dialog stał się ważniejszy)
Stosunek uczonych do Stagiryta
(Arystotelesa) dzieli ich na dwa obozy:
- Arystoteles (Stagiryta) nie posiadał
więcej informacji na temat tragedii niż my dzisiaj. Jego rozważania stanowią
teoretyczną rekonstrukcję, podobnie jak próby badaczy nowożytnych – nie mają
znaczenia;
- W jego
czasach istniał półdramatyczny dytyramb
oraz dramat satyrowy (robił wrażenie
utworu bardziej pierwotnego niż tragedia), Arystoteles
(Stagiryta) mógł je uznać za pierwotne formy literackie, z której tragedia
powstała. Pasuje to do jego entelechicznej
<3 teorii rozwoju: stopniowego rozwoju tragedii.
- Pochodzenie
tragedii z dramatu satyrowego jest
sprzeczne z jego (Arystotelesa
>>Stagiryty<<) podziałem poezji na dwa działy: poezję o tematyce szlachetnej i poważnej oraz żartobliwej
i szyderczej, o tematyce pospolitej. Zgodnie z tym schematem tragedia jest bliższa epice, bowiem jak
pisze sam Arystoteles(Stagiryta):
Epopeja
jest podobna do tragedii o tyle, że stanowi naśladowanie przedmiotów poważnych
wierszem. Zatem nie może być
w niej miejsca na elementy groteskowe czy
burleskowe(satyryczne) – w „Poetyce” pisze, że jej (tragedii)
język był na początku żartobliwy. Zatem mało prawdopodobne, by satyrowa forma dramatu, mogłaby
kiedykolwiek stać się dostojną i poważną formą tragedii.
-
Trudno też sobie wyobrazić (jak Job będzie kazał, to sobie wyobrazimy), by chór satyrów z VI w. opiewałby doznania
Adrasta czy innych herosów.
Stwierdzenia „Poetyki” są sprzeczne
z informacją „Księgi Suda”, że Pratinas jakie
pierwszy napisał dramat satyrowy.
+ Informacji filozofa nie można
odrzucać ani lekceważyć ze względu, że żył bliżej czasów początku tragedii,
miał do dyspozycji więcej materiałów źródłowych, na których z pewnością się
opierał: obszerniejszy zbiór tragedii oraz
dokumentacja ateńskiego archiwum.
Mógł również sięgać do rozpraw sofistów
z V w., którzy byli bliżej narodzin tragedii niż on sam. V rozdział "Poetyki": o ile jednak kolejne przemiany tragedii oraz
Ci, którzy ich dokonali, są nam dobrze znani, o tyle historia komedii, nie traktowanej
początkowo poważnie, uległa zapomnieniu. Dalszy ciąg rozdziału świadczy
o tym, że Arystoteles (Stagiryta)
nie podaje informacji niesprawdzonych, bezpodstawnych, przyznaje się do
niewiedzy tam, gdzie nie miał wcześniejszych przekazów.
A. Lesky (jeden z obrońców) mówi, że nie można odmawiać wiarygodności "Poetyki". Ponadto twierdzi, że Arystoteles (Stagiryta) wcale nie uważa, iż tragedia powstała z dramatu satyrowego, ponieważ to określenie "asdsad" może oznaczać inny rodzaj poezji o charakterze satyrowym.
+ Tragedia zaliczana w "Poetyce" do grupy utworów poważnych mogła mieć elementy wspólne z grupą pospolitą. Jambiczne metrum dialogu rozwinięte w tragedii pierwotnie było właściwe utworom drugiej grupy. Poza tym Arystotelowska systematyka poezji dotyczy tylko tych form, które były już rozwinięte w określone gatunki literackie.
A. Lesky (jeden z obrońców) mówi, że nie można odmawiać wiarygodności "Poetyki". Ponadto twierdzi, że Arystoteles (Stagiryta) wcale nie uważa, iż tragedia powstała z dramatu satyrowego, ponieważ to określenie "asdsad" może oznaczać inny rodzaj poezji o charakterze satyrowym.
+ Tragedia zaliczana w "Poetyce" do grupy utworów poważnych mogła mieć elementy wspólne z grupą pospolitą. Jambiczne metrum dialogu rozwinięte w tragedii pierwotnie było właściwe utworom drugiej grupy. Poza tym Arystotelowska systematyka poezji dotyczy tylko tych form, które były już rozwinięte w określone gatunki literackie.
+ obrońcy
twierdzą, że tragedia rozwinęła się z dytyrambu
o charakterze satyrowym (wykonywanym przez satyrów).
Dytyramb - pierwotnie pieśń ku czci
Dionizosa. Najstarsza wzmianka o nim znajduje się u poety lirycznego Archilocha (VII wiek), który w
zachowanym fragmencie chełpi się, że pod wpływem wina potrafi zaintonować
dytyramb. Tę pierwotną improwizowaną pieśń kultową rozwinął Arion, nadając jej formę literacką.
Pochodził on (Arion) z Lesbos, lecz
był związany z tyranem Koryntu -
Periandrem.
Herodot pisze, że Arion jako pierwszy
ze znanych nam ludzi ułożył dytyramb,
nazwał go i wystawił w Koryncie. Ojciec historii (Herodot) miał na myśli rozwiniętą formę dytyrambu. Późniejszy pisarz Jan
Diakon powołując się na Solona
pisze, że Arion wystawił pierwszy dramat tragiczny. Solon nie mógł tego tak
sformułować, ale ważne, że łączył Ariona
z początkiem tragedii. W „Księdze
Suda s.v. Arion” mówi się o Arionie,
jako wynalazcy stylu tragicznego oraz, że wprowadził on na scenę satyrów mówiących wierszem. Te wszystkie stwierdzenia są trudne do interpretacji, gdyż łączą dytyramb z tragedią i satyrą tworząc subiektywną kombinację.
Wydają się potwierdzać informację Arystotelesa, że tragedia powstała z
dytyrambu i miała związek z satyrą. Zwolennicy tej teorii powołują się na
inne świadectwo Herodota -> Tyran
Sykionu - Klejstenes sprawił, że "chóry tragiczne" wykonywały na
cześć Dionizosa pieśń o herosach. Temistiusz również podaje, że Sykiończycy
wynaleźli tragedię.
ZWOLENNICY ARYSTOTELWOSKIEJ GENEZY TRAGEDII
WIDZĄ TO TAK:
Do dytyrambu Arion pod koniec VII wieku
wprowadził chór satyrów i w ten sposób
stworzył nowy rodzaj literacki zwany tragedią
-> przeniesienie nowego dramatu
satyrowego do Sykionu (dzięki reformom Klejstenesa), a następnie do Aten, gdzie tyran Pizystrat wzbogacił Dionizje Wielkie włączając do ich
programu zawody dramatyczne. Pierwszy
aktor został wprowadzony na terenie Attyki przez Tespisa w 534 r., gdy tragedia po wielu przemianach stała się formą
poważną i zatraciła charakter dionizyjski – w Atenach zaczęli protestować, chcąc powrotu dawnej poezji, czego
dowodzi powiedzenie „To nie ma nic
wspólnego z Dionizosem”. By dać im o co prosili zaproszono do Aten Pratinasa z Fliuntu na Peloponezie, który przywrócił pierwotną formę w postaci dramatu satyrowego. -> Według "Księgi Suda" był on tragikiem, który jako pierwszy napisał dramat satyrowy. Po 520
r. na wazach w Atenach zaczęto przedstawiać satyrów w scenach powstałych
pod wpływem przedstawień teatralnych. Niektórzy badacze przypuszczają, że miało
to związek z działalnością Pratinasa.
W tym okresie
wystawiania w Atenach dramatu satyrowego, być może, nie wiązano go z trylogią
tragiczną. Obowiązek wystawiania przez poetę tetralogii prawdopodobnie
wprowadzono 502/501 r. na Dionizjach
Wielkich. To tłumaczyłoby dorobek 32 dramatów satyrowych Pratinasa
Potępienie aulosu - chcącego wyprzeć melodię
dorycką, można interpretować jako protest przeciwko wzrastającemu znaczeniu
nowej muzyki towarzyszącej rozwojowi tragedii. W następnych latach przyłączenie
dramatu satyrowego do trylogii
tragicznej mogło położyć kres konfliktowi literackiemu. Potwierdza to uwaga
Pseudo-Akrona, że dramaty satyrowe dodano do tragedii
razem z ich rubasznymi żartami, będącymi innowacją Pratinasa.
Od czasów Pratinasa inni poeci tragiczni
komponowali także dramat satyrowy,
co wiąże się ze zbliżeniem form obydwu gatunków. Zachowany do naszych czasów
jedyny dramat satyrowy "Cyklop"
Eurypidesa ma strukturę wzorowaną na tragedii: z prologiem, parodosem, czterema epejsodionami i stasimonami oraz
eksodosem.
W
przeciwieństwie do zachowanych w dużych fragmentach "Tropicieli" Sofoklesa, którzy formą zbliżeni są do
początków gatunku.
Tragedia i dramat satyrowy wyrosły prawdopodobnie z tej samej formy: dytyrambu satyrowego, lecz w innym czasie i innych okolicznościach. Pozostały jednak odrębnymi gatunkami, ponieważ pełniły odmienne funkcje wobec społeczeństwa. Tragedia wychowywała Ateńczyków do demokracji, co eksponują badania z ostatnich lat, dramat satyrowy natomiast utrzymywał więź agonów dramatycznych z pierwotną formą i charakterem dytyrambu satyrowego.
Tragedia i dramat satyrowy wyrosły prawdopodobnie z tej samej formy: dytyrambu satyrowego, lecz w innym czasie i innych okolicznościach. Pozostały jednak odrębnymi gatunkami, ponieważ pełniły odmienne funkcje wobec społeczeństwa. Tragedia wychowywała Ateńczyków do demokracji, co eksponują badania z ostatnich lat, dramat satyrowy natomiast utrzymywał więź agonów dramatycznych z pierwotną formą i charakterem dytyrambu satyrowego.
Dytyramb satyrowy z czasem zmienił swój
charakter, stał się poezją poważną (Wniosek z pozostałości dytyrambów Simonidesa, Bakchylidesa i Pindara).
Według zwolenników ATG (Arystotelowska
teoria genezy) nie tylko tragedia powstała z dytyrambu satyrowego Ariona, lecz i dramat satyrowy oraz późniejszy dytyramb.
ATG jest najpoważniejszą i najbardziej
opracowaną hipotezą. Wymaga jednak wyjaśnienia szczegółowego, niektórych spraw
według propozycji A. Lesky'ego:
1) Znaczenie greckiego terminu
"tragedia" - w starożytności miała wiele wyjaśnień. Współcześnie
istnieją dwie możliwości "pieśń
kozłów" lub "pieśń przy
ofiarowaniu kozła", inne znane znaczenie "pieśń chóru mężczyzn przebranych za kozłów" -> upadła
wraz z upadkiem folklorystycznej teorii pochodzenia tragedii.
Dlaczego "pieśń kozłów"? A. Lesky
widzi wyjaśnienie w "Etymologicum
magnum": ponieważ jej chóry przeważnie składały się z satyrów, których
nazywano wesołymi kozłami, czy to z powodu gęstego owłosienia ciała, czy też z
powodu lubieżności, ponieważ taka jest natura tego zwierzęcia.
Satyrowie są
nazywani dzikimi zwierzętami. Z malarstwa wazowego znani są ze swojej
lubieżności. Taki satyr z brodą
występuje we fragmencie dramatu satyrowego Ajschylosa.
2) Pytanie: kiedy wprowadzono do dytyrambu satyrowego tematykę
heroiczną, zastępując treść związaną z Dionizosem? Herodot twierdził, że Arion
był nie tylko twórcą dytyrambu, lecz
także "nazwał go". Nadanie tytuły sugeruje, że dytyramb miał jakąś
fabułę, być może prezentował mity o bohaterach.
3) Według "Poetyki" rozwój
tragedii przebiegał: burleski(satyra/groteska)
do jej postaci poważnej i dostojnej.
Pytanie: kiedy
i gdzie się to dokonało? K. Ziegler
uważa, że proces ten nastąpił w Atenach
VI / V w. jako wynik rozwoju kultury i stylu literackiego. Leksy sądzi, że już w Sykionie, ponieważ tam odbyło się
połączenie elem. dionizyjskich w postaci burleskowej i satyrowej z pieśnią i
tańcem, których wymagał kult herosów. Klejestenes
uczynił stare opowiadania heroiczne częścią świąt Dioniziosa. Opowiadania te pojawiły się wg. Leksy'ego jako treny
o zmarłych bohaterach = żałobne kommosy
późniejszej tragedii. Lesky
twierdzi, że autorem tych zmian mógł być Epigenes,
którego "Księga Suda"
wymienia jako pierwszego tragika obok Tespisa.
4) Pytań jest więcej: jak z chórów
satyrów powstał chór późniejszej tragedii bez satyrów? Dlaczego tragedia
treściowo rzadko odwoływała się do mitu Dionizyjskiego, jeżeli powstała z
dytyrambu? Kiedy i przez kogo 50-osobowy chór cykliczny został przeobrażony w
12-osobowy chór występujący w tragediach Ajschylosa? Czy Tespis wprowadził
pierwszego aktora – został on wcielony w chór, czy z niego wyłoniony?
Pomimo braku
odp. Na wszystkie pytania wydaje się, że ATG
zawarta w „Poetyce” jest najlepiej uzasadniona i ma coraz więcej zwolenników.
Stanowi jednak tylko hipotezę naukową, której wsparcie w postaci materiałów
źródłowych jest niewystarczające, by uznać ją za udowodnioną.
W nowych
publikacjach można odczuć znużenie problematyką pochodzenia tragedii, a nawet
rezygnacje z dociekań, które nie dają jasnej odpowiedzi…
„Poetyka” Arystotelesa stanowi punkt
wyjścia niemieckiego uczonego H. Patzera
uważa, że jest w niej zawarte tylko jedno prawdziwe stwierdzenie, a mianowicie
to, że tragedia wywodzi się od dytyrambu.
Najważniejsze są dla niego przekazy źródłowe dot. Ariona – Patzer uważa, że stworzył on: dytyramb, chóry satyrowe i pierwotną tragedię. Według niego nie
miała ona nic wspólnego z chórami satyrowymi, gdyż zawierała w sobie tragizm od
początku. Twierdzenie o jej powolnym przybieraniu formy poważnej jest błędne. Patzer uważa, że pierwotna tragedia,
która wyrosła z mimetycznego dytyrambu,
pozostawała pod wpływem chórów
satyrowych. W tym punkcie zbliża się do stanowiska Lesky’ego.
Zupełnie z Arystotelesem zrywa G.F. Else uważa, że tragedia nie ma nic wspólnego z kultem Dionizosa, a jako miejsce powstania liczą się tylko Ateny, autorstwo tego gatunku przypisuje dwóm geniuszom: Tespisowi i Ajschylosowi. Tespis jednorazowym aktem twórczym stworzył ją z rapsodycznych recytacji Homera. Przed nim nie istniały partie chóralne i dialog jako elementy niezależne. Zostały wymyślone przez Tespisa dla nowego gatunku. Tespis był twórcą tragedii, a Ajschylos tragedii jako dramatu. Początkowo przyjęto teorię Elsego z entuzjazmem, ale później odrzucono ją jako kolejną nieudaną próbę zerwania z Arystotelesem. Niewątpliwą zasługą Elsego jest zwrócenie uwagi na związki tragedii z życiem kulturalnym i politycznym Aten w VI / V w.
L.R. Farnell - szukał początków
tragedii w dorocznych ceremoniach ludowych przedstawiających pojedynek Zimy i
Lata, symbol. dobra i zła.
A. Dieterich - uważał, że mogła
wyrosnąć z tańców wykonywanych przy grobach przodków przez przebranych za
kozłów mężczyzn.
M. Nilsson - wyprowadza tragedię z
pieśni żałobnych.
A. Mu:ller - uważa, że pieśni żałobne
nadały tragedii późniejszą powagę;
G. Murraya - próbował wywieść formę
dramatyczną z rytuału o śmierci i zmartwychwstaniu demina roku.
W. Ridgeway - doszukiwał się początku w
kulcie herosów podobnie jak W. Schmid.
F. Nietzsche - wyprowadził tragedię z
ducha muzyki.
Teorie te po początkowych sukcesach
odrzucano ze względu na ignorowanie przez ich twórców źródeł starożytnych,
bez zastąpienia ich równie mocnymi świadectwami. Krytycy wskazują, że pomimo
występowania u wielu ludności obrzędów z porami roku, kultu zmarłych itd. to
nic podobnego do tragedii się nie pojawiło
Po latach
dyskusji i poszukiwań większość badaczy upatruje się początku tragedii greckiej
w jakiejś formie liryki chóralnej.
Wielorakie związki jej z kultem Dionizosa wskazują, że mogła stanowić ona odmianę dytyrambu. Obecność mitu w
liryce chóralnej jest jej cechą charakt. Pojawił się on w dytyrambie Ariona i pieśniach
chórów "tragicznych" w
Sykionie. Arystoteles zwrócił
uwagę na mimetyczny elem. zawarty w poematach Homera. Jak zauważył Garvie
kwestią czasu było, aby ktoś zrobił dalszy krok, wkładając w usta jednego wykonawcy
mowę wprost, czyniąc postać odrębna od chóru. I tak mit uzyskał formę
dramatyczną. Zgodnie z tradycją antyczną należy przyjąć, że tego kroku dokonał
Tespis i w tym znaczeniu był on twórcą tragedii greckiej
ORGANIZACJA PRZEDSTAWIEŃ TEATRALNYCH
ATENY V w.
Dramat grecki
łączono z kultem Dionizosa, a przedstawienia teatralne w Atenach miały miejsce
podczas świąt tego boga. Kult ten do Grecji przyszedł prawdopodobnie z Tracji pod koniec XI wieku, by w VIII i VII w. przyjąć się w całej
Helladzie. Główne ośrodki kultu znajdowały się w: Tebach, Orchomenos i na
górze Parnas.
Kult
przechodził przemiany, w wieku VI, wraz z nadejściem pierwszych przedstawień
trudno było w nim szukać sparagmosu(kozła
ofiarnego) i omofagii(żarcia
surowego mięsa), przynajmniej w Grecji właściwej.
Wysyłano do
Delf delegacje kobiet na święta obchodzone co dwa lata, gdzie czczono Dionizosa
jako dziecko, który narodził się w przesileniu zimowym. Prócz tego wspólnego święta,
każde miasto miało swoje.
W Atenach świąt było aż pięć:
W Atenach świąt było aż pięć:
Antesterie- najstarsze święto, nie miały
przedstawień teatralnych);
Oschoforie- brak przedstawień
teatralnych;
Lenaje - obchodzone styczeń-luty, 3
dni, przyszły z Teb, niewiadomo
kiedy, przewodził im archont .
Składały się na nie procesje religijne i zawody dramatyczne, nie zapraszano
cudzoziemców. Agony dramatyczne głównie były poświęcone komedii, aż 5 reprezentantów w konkursie, każdy z jedną sztuką,
ponadto odbywały się zawody tragedii,
2-ch tragików dwiema sztukami. Nie
przedstawiano dramatów satyrowych czy dytyrambów. Brak pewnych informacji
na temat ich obchodów.
Dionizje Wielkie (zwane Miejskimi)-
Największe święto w Atenach na cześć Dioniziosa. Obchody marzec-kwiecień.
Wprowadzone znacznie później niż Tesmoforie
i Lenaje, a swoje znaczenie prawdopodobnie zawdzięczają Pizystratowi, który
wzbogacił je agonami chórów dytyrambicznych i dramatycznych. Drugie
najważniejsze święto państwowe obok Panatenajów.
Po wojnach perskich, zyskały znaczenie ponadregionalne:
zapraszano na nie przedstawicieli innych państw greckich. Przebieg uroczystości
w wieku VI:
Najpóźniej 8 dnia miał miejsce proagon w odeonie, poeci w konkursie wraz ze swoimi aktorami i choreutami
prezentowali swoje sztuki publicznie. Dnia następnego obrzędy o charakt.
religijnym nawiązujące do pierwotnej formy tego święta. Drewniany posąg Dionizosa
w masce ubrany w szaty przenoszono do
gaju Akademosa, gdzie też
znajdowała się jego świątynia. Tu składano ofiary, a wieczorem zabierano posąg,
przenosząc go do teatru. -> symbol
sprowadzenia do Aten posągu Dionizosa z Eletherai. 10 dnia zaczynały się
obchody oficjalne. Od tego czasu do końca świąt brak zgromadzeń i czynności
prawnych. Zaczynano procesją od Dipylonu,
kończąc pod Akropolem. Zwierzęciem
ofiarnym był byk. Prawdopodobnie tego dnia do później nocy odbywały się agony chórów dytyrambicznych w teatrze
Dionizosa. Przed albo po nich miały miejsce czynności świeckie: nagradzano
obywateli zasłużonych dla Aten, głoszono uwalnianie niewolników. parada efebów,
których ojcowie zginęli za ojczyznę. Dzień
11 od 486 do czasów wojny peloponeskiej był przeznaczony na agony komedii. 5 poetów po jednej
sztuce. W czasie wojny prawdopodobnie ino
3 występujących kolejno po agonach
tragicznych. 12,13,14 dzień
poświęcano konkursom tragedii. Każdy
z trzech poetów miał jeden dzień na
zaprezentowane zarówno trzech tragedii i
jednego dramatu satyrowego.
Agony dramatyczne zaczynały się od
oczyszczenia teatru -> Dionizosa na niewielkim ołtarzu (thymele) i złożenie pełnych ofiar -> 10 strategów. Występ każdego z poetów zapowiadał herold. Zwycięscy poeci i choregowie
byli odprowadzani w procesji do domów.
Dionizje Małe(Wiejskie) - grudzień-
styczeń. Nie wiadomo, od kiedy było tam przedstawienie teatralne. Z Platona wiadomo, że w IV wieku demy
attyckie organizowali te święta w różnych
terminach. Wiejskie organizowane w Pireusie
miały największe znaczenie i uzyskały charakter ogólnoateński. Nie można
ustalić dokładnego przebiegu Wiejskich. Prawo
Euegorosa mówi o trzech punktach: procesji,
przedstawieniach komedii i tragedii. Poświadczenie źródłowe mają tylko Dionizje w Eleusis. Nie wiadomo jednak ilu poetów, ile sztuk. (Pireusie - Eurypides; Eleusis - Sofokles i
Arystofanes) większość to wznowienia sztuk prezentowanych w Atenach, ale i
premiery.
Przedstawienia
teatralne były publiczne w Atenach, odpowiadali za nie dwaj spośród dziewięciu
najwyższych urzędników (archontów). Archont, od którego nazywano rok czuwał
nad Miejskimi, a archont król mający związek z religią i
czuwał nad występami w Lenajach. Wiejskimi zarządzali wójtowie z poszczególnych gmin zwani demarchami.
Archonci obejmowali urząd w lecie i
musieli wybrać 3 poetów z tragedii i 5 w komedii spośród zgłoszeń. Wybierali
bez przygotowania literackiego, kierując się informacjami o sztukach i
osobowością kandydata. Ci którzy byli znani mogli liczyć na większe względy
archontów. Potem wyznaczano choregów,
którzy organizowali przedstawienia. Wybierani spośród bogatych, a na Lenajach też
spośród metoików. Chorega (sponsorowanie) była formą
publiczną świadczoną na rzecz polis dobrowolnie lub z przymusu. Liturgia
dramatyczna potrzebowała nakładów 3-4
talentów (18000- 20000 drachm. 2 drachmy to dniówka robotnika). Choregów wyznaczano dla każdego
chóru(dlatgo tez są "prowadzącymi chóry") Miejskie -> 20 dytyrambów, 3 tragedie i 5 komedii. Przydział
odbywał się przez losowanie.
Choreg kompletował chór, do którego
można było powołać każdego wolnego obywatela pod karą grzywny. Na czas prób i
konkursów choreuci byli zwolnieni ze
służby wojskowej. Próby trwały kilka miesięcy (bulił za utrzymanie choreg - nie
bulił tylko za aktorów). Jeśli chór wygrał to choreg miał prawo do trójnogu jako nagrody, dostawał
przywilej noszenia purpurowej szaty i złotego wieńca podczas procesji.
Początkowo
poeta(jak nie żył to zazwyczaj robił to jego syn czy wnuk) dbał o przygotowanie
choreutów i aktorów. Decydował o: ogólnej reżyserii, choreografii, ruchu
scenicznym, gestyki aktorów i chóru.
Poetę zwano wtedy chorodidaskalosem - nauczycielem
chóru, lub didaskalosem -
nauczycielem. Ćwiczono w pomieszczeniach publicznych, ale nie teatrach, lub
prywatnych. Próba z chórem odbywała się na krótko przed konkursem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz