Jan Długosz – sarmatyzm europejski
Maciej Miechowita – sarmatyzm azjatycki
Marcin Klomer – podbudował teorię o
pochodzeniu sarmatów od słowian.
Albert Krantzius – wykazał
przynależność do Germanii, Polski, Rusi, Czech, Anglii, Francji;
Jan Matiasz Sudecki – wywody na temat
wschodniego rodowodu Czechów nosiły antysemicki charakter; Wskazywał na związki
ze wschodem i słowiańszczyzną – tendencje do szukania genologii swego narodu w
Polsce, rozwinął się sarmatyzm jako forma ideologii i kultury – nie jest czymś
stałym i niezmiennym.
I okres do lat ’70 XVI w.
- ukształtowała
się teoria o sarmackim rodowodzie Słowian;
- przyjęła się
nazwa Sarmacji dla całego państwa Jagiellonów;
II okres do połowy XVII wieku (początek
wojen kozackich, moskiewskich i szwedzkich)
- Krzysztof
Warszewicki – udowadniał, że szlachta mazowiecka jest najbardziej sarmacka,
podkreślał ich pobożność;
- Szukanie
podobieństw między sarmatami a szlachtą polską;
- Łukasz
Opaliński – uznał Sarmatów za współplemieńców Słowian
Sarmata – nie
tylko Słowianin czy Prawosłowianyn, ale przede wszystkim Polak, a właściwie
szlachcic polski
- Polska jako
głowa i królowa całej Sarmacji
- Sarmacja –
pojęcie jednoczące całą szlachtę korony i Litwy, zawierające antagonizmy
narodowe, herby szlacheckie biorą swój początek ze starożytnej Sarmacji.
- Mit Sarmacki
-> ekspansja na wschód, przypisywanie potomkom Polaków szczególnej roli
dziejowej, którą mieli odegrać na wschodzie przez podporządkowanie sobie
Moskwy.
-
Polacy-sarmaci są dziedzicami ziem nad Oką, Wołgą, Donem, pochodzenie ze
wschodu z Sarmacji (wg. Marcina Paszkowskiego)
Rosjanie nie
mieli praw do ziem starożytnej Sarmacji
Wzrósł nastrój
wrogości do cudzoziemców (względem Niemców i Włochów_
Francuzi –
lekkomyślni
Anglicy –
Obłudni
Holendrzy –
prostacy
Hiszpanie –
dumni i chytrzy
Wyjeżdżający
uczą się tylko lekkiego życia i przywożą stamtąd choroby. Szlachta czuła
niechęć do wszystkiego, co obce i żywiła niechęć do króla (Zygmunt III Waza),
który szukał porozumienia z Hamburgami i snuł plany odzyskania Szwecji,
domagała się usunięcia z dworu zagranicznej mody i języka.
Gloryfikowali
dawne prawa, zwyczaje i obyczaje, przekonani o swej odrębności kulturowej i
narodowej, dostrzegali wyjątkowość naszego ustroju. Miłowali swobodę –
przekonanie o odrębności charakteru narodowego – pogłębianie się tradycyjnego
sposobu rozumowania szlachty. Prawa nie są złe, ale ludzie je psują, bo
odchodzą od obyczajów przodków – nie można wprowadzić zmian, bo to spuścizna po
ojcach. Słuszne było to, co miało za sobą tradycję i „dawność”. Niektórzy mówcy
i pisarze uważali, że historia Polski składa się z ciągłej walki między królem
a szlachtą. Przekonanie o wyjątkowym posłannictwie dziejowym Polski (Polacy
odegrają wielką rolę na wschodzie Europy – taka wiara).
Wojciech Dembołęcki
– Bóg powołał Polaków do stłumienia złości heretyckiej.
Ideał dobrego
monarchy: powinien chronić i przestrzegać swobód i wolności stanu
szlacheckiego; łagodny, ludzki, sprawiedliwy, szczodry, męski, stały,
Zygmunt III
Waza: szlachtę oburzały upodobania monarchy, jego cudzoziemski strój i
zainteresowania muzyką, malarstwem, rzeźbą, alchemią. Domagano się, aby chodził
w polskim ubiorze. Dobrym królem może być tylko Piast, gdyż cudzoziemiec nie
będzie dbał o interesy Polaków.
Przymioty
dobrego obywatela: obrońca swobód i wolności szlacheckich, praw i przywilejów
stanów, walczący z próbami wprowadzenia rządów absolutnych, częste występowanie
na sejmach w obronie przywilejów stanów, śmiało przeciwstawiający się królowi.
silva rerum – („lasy rzeczy”) – rękopisy,
do których szlachta wpisywała to, co uznała za godne uwagi i zapamiętania.
Sarmaci –
wywodzący się z plemion ikańskich (dawna Wołga, później przeniósł się w okolice
Dunaju), weszli w opanowanie z Rzymem.
Klaudiusz
Ptolemeusz – „Kosmografia” – zamieszkiwali środkową i wchodnią Europę; granica
Karpat i Wisły;
Wstęp: Jan
Stobniczka
1551 Kronika
Marcina Bielskiego
Marcin Kromer –
Sarmackość w Europie Zachodniej
Myśl sarmacka
użyteczna politycznie; koncepcja króla, miała dawać podstawy jedności (f. scalająca
państwo).
III okres do końca XVII wieku (skrajna
postać sarmatyzmu, oceniamy go negatywnie)
- Szlachcic
musiał być cnotliwy, godny, mądry, pobożny, sprawiedliwy, mężny, sprawny,
miłośnik ojczyzny, który rozwija swoje zalety przez uczestnictwo w sejmikach,
rokoszach, zjazdach, wojnach, pospolitym ruszeniu.
Ideał dobrego
obywatela - mediator, działacz sejmikowy, demagog, nawoływano do odrodzenia
ducha bojowego starożytnych sarmatów.
Sarmata jako
synonim dzielnego wojownika, rycerza;
Dla Szlachcica
o wiele bardziej atrakcyjne były zajęcia rolnicze, niż zawód żołnierza.
Agratyzacja
wzmagała odizolowanie kulturowe szlachty, która zamykała się w swych
posiadłościach, czy też w obrębie powiatu.
Sarmatyzm
przybierał postać wiejską, ziemiańską; Potęgowanie się konserwatyzmu
Sarmacki styl
życia – posiadanie wsi, gniazda rodowego (pochwała patriarchalnego życia
dworskiego)
Szlachecki dwór
– zamknięty organizm, mały świat, posiadający własne sądownictwo, własną siłę
zbrojną, własne narzędzia kary, własną bibliotekę i aptekę.
Sarmatyzm –
zespół poglądów tradycyjnych, konserwatywnych, przekonanie o doskonałości
urządzeń ustrojowych Polski. Przeświadczenie, że prawa są dobre, jedynie ludzie
gorsi i obyczaje zepsute, szlachta wyrzekała się nowinek cudzoziemskich,
opowiadając się za wyznaniem przodków.
Wzrastająca
nietolerancja i ciasnota pojęć, jedynie wiara rzymskokatolicka była godna
Sarmaty i gwarantowała zbawienie. Wzrastała dewocyjność, oraz liczba fundacji
religijnych i zapisów na rzecz kościoła. Szlachta lubowała się w strojach z
drogich materiałów, futrach, ozdobach, broni, klejnotach (moda
turecko-węgierska).
Sarmata
pochodzi ze wschodu i dlatego przystoi mu tylko strój wschodni, dążenie do
wystawności, przepychu i ozdobności.
Mowy
szlacheckie – przesadne, naszpikowane łaciną, antycznymi reminiscencjami i
konceptami.
Porywczość oraz
rubaszność
II poł. XVII
stulecia -> inne barwy i akcenty Sarmatyzmu, skoncentrowanie wysiłków na
obronie kraju. Okres bohaterskiej walki z wrogiem RP, odrodzenie ducha
rycerskiego.
Jan III
Sobieski – osoba skupiająca w sobie wszystkie cechy sarmaty, kresowy magnat,
rozmiłowany w zbroi i modzie wschodniej.
Okres rządów
Sobieskiego – czasy dużych wpływów orientalnych, wzrost nastrojów
antycudzoziemskich (zwłaszcza francuskich), starano się udowodnić, że prawa
szlacheckie cieszą się wyjątkową opieką Bożą.
Sarmatyzm jako
silna i wiarygodna ideologia szlachty.
Oznaki
skostnienia i zwyrodnienia: marnotrawstwo, przesądy, zabobonowość.
Sarmatyzm
narodzony pod wpływem legendy historycznej, stał się synonimem konserwatyzmu,
dewocji, zacofania i ciemnoty.
Sarmatyzm miał
też wyraźne cechy ideologii klasowej, gdyż potęgował konflikt szlachty z
mieszczaństwem i chłopami, nie mieszczącymi się w obrębie narodu sarmatów.
_____________________________________________________________________________
Polska jako
kraj chrześcijański – tam, gdzie Polacy nie ma możliwości przedarcia się
religii muzułmańskiej.
Hydra – państwo
Turków;
Postawa
obronna, agresywna jako cnota Sarmaty ( nie nastają na cudze dobra, bronią
własnej ziemi i religii)
Polak ->
„Pola rzeczą” (pole bitwy) ten, który staje do walki w polu, nie broni ojczyzny
za pomocą kunsztowności, lecz za pomocą szabli.
Piersi sarmatów
– mur ojczyzny.
Sarmata nie
chowa się za murami; swoje męstwo odziedziczył po przodkach (wytrwałość, siłę
do znoszenia wszelkich trudów). Prawdziwej wolności i swobody zażywał w polu,
źle czuł się w domowych pieleszach.
Sarmata z
wojownika stawał się ziemianinem – rósł popyt na zboże, na pole (przywilej na
posiadanie ziemii na wyłączność, zniesienie podatków i ceł).
Ideał Sarmaty
ziemianina – podniesiono do rangi ideału życia ziemianina (Votum, waleta,
zwierciadło, poemat ziemiański, sielanka).
Zbigniew Morsztyn „Votum”
- charakter
deklaratywny
- podmiot
odrzuca dotychczasowy styl życia na rzecz życia ziemiańskiego
- podlegały
krytyce inne style życia (antydworskie, antymieszczańskie, antyżołnierskie)
- kupiec,
prawnik – zawody niegodne, życie niespokojne.
- doskonały
wybór na nowy styl życia
- cykl
wegetatywny (poczucie bezpieczeństwa)
Herb – znaki
wojskowe, rozpoznawczo-bojowe, umieszczano je na proporcach, dotyczyły
chorągwi.
Z proporców
stały się osobistymi znakami panów lennych (od XV w.).
Herby
przywędrowały do Polski z Zachodu.
Herby Polskie:
mają swoją nazwę tzw. proklama (zawołanie charakterystyczne dla rodziny, mogła
być odmienna, topograficzna, hasłowa). Najważniejszym elementem jest godło
(motywy roślinne, np. Pomian – róża; zwierzęce, np. koza, koń; oznaczenia
krzyża, elementy architektury, elementy uzbrojenia, narzędzia rolnicz) ->
było umieszczane na tarczy. Tarcza zwieńczona była hełmem, na którym znajdował
się klejnot (od niego cały herb miał swoją nazwę); labry – chusty okrywające
hełm (miały funkcje użytkową wśród rycerstwa, później przejęły funkcje
ozdobną).
Barwy w herbach
– tynktury;
Wiersze na herb
– stemmata (poprzedzały różnego rodzaju edycje)
Herbarze:
- „Roczniki”
Jana Długosza (rozbudowane legendy herbowe, które miały dochodzić pochodzenia
poszczególnych rodów, historia Państwa miesza się z tym);
- „Klejnoty
królestwa Polskiego” (pod nazwami herbów znajduje się ich opis i zwięzłe
charakterystyki rodów);
Później na
pierwszy plan wysuwa się historia rodów (od XVI wieku);
- Bartłomiej
Paprocki „Gniazdo Cnoty” 1572r. (wierszowana kronika rodów polskich; graficzne
wyobrażenie herbu, charakterystyka rodzin, jak doszli do stanu szlacheckiego);
- „Herby
rycerstwa polskiego” pisane prozą 1584r. (chronologicznie, herb Topór –
najstarszy) informacje czerpane z dokumentów, przekazów kronikarskich, tradycji
ustnej (charakt. Anegdotyczny).
Żywo obchodzily
ludzi historie o herbach, genologii, opowieści były odzwierciedleniem
szlacheckich ideałów, nie były panegiryczne.
- Szymon
Okolski „Orbis Polonus” 1641-1645 ( „Świat Polski” brak chronologii, porządek
alfabetyczny)
- „Poczet
Herbów” Wacława Potockiego 1696
- Kacper
Niesiecki „Korona Polska” 1728-1743
„Poczet Herbów”
W. Potocki:
- herbowi
(gniezdnicy) – należący do jakiegoś herbu
- nie ogranicza
się do faktów historycznych, występuje z pozycji moralisty, był dedykowany
żołnierstwu polskiemu.
- rycerstwo –
szlachectwo.
- wojsko
zasługuje na dziedziczenie największych wartości: przez ofiarę krwi, ze względu
na swych walecznych przodków.
- epoka
surowego heroizmu
-
współczesna szlachta – stosunek negatywny
Termin „legenda
herbowa” – wiek XIX
Herb starszy od
nazwiska!
Szlachta
przynależy do jednego herbu – gniezdniacy
Nazwiska –
przezwiska (od sąsiadów – wedle jego indywidualnych właściwości),
Nazwiska
odmiejscowe –ski, -cki
Walerian
Nekanda Trepka – „Księga chamów” wytwór II poł. XVIII w.
To antyherbarz
o układzie alfabetycznym, satyryczne ujęcie problemu nobilitacji.
Przedmowa-
wykład na temat sposobów w jakich nieszlachta staje się szlachtą (kupowanie
szlachectwa u zamożnego szlachcica).
Sposoby
wzbogacenia się – kradzież, niegodne operacje finansowe, fałszerstwa.
UKŁAD
HASŁA Waleriana Trepki -> informacje pochodzą z przekazów ustnych, źródło
podane bardzo szczegółowo (np. przejazy kronikarskie, inne herbarze), podaje
informatora, dba o wiarygodność, chce aby jego informacje były postrzegane za
prawdziwe. Informacje o aktualnej rodzinie, potomkach; Podaje wiek plebejusza;
o procedurze podważania szlachectwa; dokładna lokalizacja, którą kamienice
plebejusz kupił. Inf. Świadczące o samozwańczym wstąpieniu do szlachty.
Podobnie pisał Potocki w „Poczet Herbów” (zjawisko rozmywania się stanu
szlacheckiego).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz