Prawo rzymskie
1. Przedmiot
wykładu prawa rzymskiego:
a) prawo rzymskie stało się przedmiotem
zainteresowania uczonych dzięki Irneriusowi (1050–1125 r.);
b) mówiąc o prawie rzymskim, mamy na myśli
lata 753 p.n.e.–565 n.e.:
- data początkowa
to założenie Rzymu, a końcowa to śmierć cesarza Justyniana;
- jako datę
końcową rozwoju prawa rzymskiego przyjmuje się śmierć Justyniana, ponieważ za
jego panowania miała miejsce największa w dziejach antyku kodyfikacja prawa;
c) kodyfikacja justyniańska obejmowała 3
dzieła:
- Digesta (Pandectae)
– zbiór fragmentów dzieł prawników rzymskich od I w. p.n.e. do III w. n.e.;
- Institutiones
– podręcznik prawa ułożony w oparciu o podobne dzieła napisane przez
autorów w II i III w. n.e., wzorowany głównie na Instytucjach Gaiusa (II
w. n.e.);
- Codex –
zbiór konstytucji cesarzy rzymskich od Hadriana (panował w latach 117-138 n.e.)
do Justyniana:
Te trzy dzieła
wchodzą w skład Corpus Iuris Civilis, którego część czwartą stanowią Novellae,
czyli zbiór konstytucji wydanych przez Justyniana i jego dwóch następców
(Justyna II i Tyberiusza II) po roku 534;
2. Pojęcie prawa:
a)
Rzymianie od zawsze, w przeciwieństwie do innych
społeczeństw antycznych, odróżniali normy prawne od wszystkich innych norm
postępowania;
b)
pojmowali normy prawne w sposób abstrakcyjny (nawet
wówczas, gdy szukali ich zastosowaniu w konkretnym przypadku – casus);
c)
nie tworzyli norm dotyczących zdarzeń przeszłych, lecz,
ujmując je w sposób ogólny, precyzowali zakazy i nakazy co do zdarzeń
przyszłych;
d)
w źródłach prawa epoki niewolnictwa nie ma
teoretycznych rozważań nad istotą prawa – jedynym wyjątkiem jest prawo
rzymskie;
e) problem w ustaleniu, co decyduje o tym, że
jakąś norma staje się normą prawną:
-
I propozycja:
cel społeczny normy skierowany na skupienie jakiejś zbiorowości ludzkiej w
organizacji, której cele determinowane są wspólnym dobrem tej zbiorowości i
mają zmierzać do zachowania samej organizacji:
- II
propozycja: moc wiążąca normy wobec adresata – formułuje ona wobec niego
zakaz lub nakaz, grożąc sankcją za jego lekceważenie;
- III
propozycja (marksistowska): prawem jest zespół norm postępowania
ustanowionych lub uznanych przez państwo, których realizacja zapewniona zostaje
w drodze przymusu; normy mają na celu utworzenie i zachowanie stosunków
społeczno-ekonomicznych dogodnych dla klasy panującej;
- IV
propozycja: decyduje źródło, z którego się dana norma wywodzi – prawem
będzie zatem norma postępowania tylko wtedy, gdy sformułowana zostanie przez
organ państwowy wyposażony w kompetencje legislacyjne; Rzymianie kładli nacisk
na pochodzenie normy (wnioskujemy tak na podstawie wstępu Instytucji
Gaiusa);
f)
we wstępie do justyniańskich Instytucji i Digestów
umieszczony został fragment z Regulae Ulpiana (II/III w. n.e.): „Iuris
praecepta sunt haec: honeste vivere, alterum non laedere, suum cuiqum tribuere”
(Nakazami prawa są: żyć uczciwie, drugiego nie krzywdzić, oddać każdemu, co mu
się należy);
g)
sprawiedliwość była pojęciem niezmiennym – sposób
myślenia Ulpiana uzasadniał istniejące stosunki społeczne, nie było dla niego
niesprawiedliwością to, że obywatel rzymski mógł w pełni korzystać ze swego
bogactwa, podczas gdy niewolnik traktowany był prawie jak zwierzę;
h)
Rzymianie niechętnie definiowali pojęcia, zdają sobie
sprawę z trudności tego zadania; wiele pojęć pojmowali intuicyjnie;
i)
Ulpian przywołuje jednak definicję (nie jest to
definicja w ścisłym tego słowa rozumieniu, a raczej sprecyzowanie etycznych
założeń każdego prawa) Celsusa (II w. n.e.): „Ius est ars boni et aequi”
(„Prawo jest sztuką tego, co dobre i słuszne”;
j) problem obowiązywania prawa:
- prawo obowiązuje
tak długo, póki nie zostanie uchylone – paremia Ulpiana: „Dura lex, sed lex”
(„Twarde prawo, ale prawo”);
- Rzymianie byli
jednakże świadomi, że bezwzględne przestrzeganie prawa prowadzić może nawet do
bezprawia, co wyraził Cyceron: „Summum ius summa iniuria” („Zbyt rygorystyczne
przestrzeganie prawa może stać się największym bezprawiem”);
- nakazem samego prawa było, aby stosować je w
oparciu o zasady dobra (bonum), słuszności (aequitas) i humanizmu
(humanitas) – są to oczywiście pojęcia nieostre;
- problem niezgodności prawa z wymogami rozumu
nie występował w Rzymie zbyt często, ponieważ pretor mógł, kierując się
zasadami wynikającymi ex aequo et bono,
w każdym konkretnym wypadku skorygować surowe i niesprawiedliwe zasady
prawa – możliwość taką mieli również prawnicy wyposażeni w ius publice
respondendi, również praktyka społeczna sprzeczna z obowiązującym prawem
mogła uzyskać rangę prawa zwyczajowego i jako taka uchylić (desuetudo)
normę narzuconą przez organ legislacyjny;
k)
dla Rzymian prawem był więc zgodny z zasadami
słuszności i sprawiedliwości zespół reguł postępowania w społeczności
zorganizowanej, uchwalony lub usankcjonowany przez tę społeczność albo przez
organ wyposażony w władzę legislacyjną, a których przestrzeganie gwarantowane
było w zasadzie w drodze przymusu;
3. Charakterystyka prawa epoki
niewolnictwa:
a)
prawo epoki niewolnictwa jest najstarszym typem prawa w
ogóle – wyłaniającemu się na gruzach wspólnoty pierwotnej państwu typu
niewolniczego towarzyszy pojawienie się norm prawnych, których celem jest
przede wszystkim utrwalenie własności prywatnej właścicieli niewolników nad
niewolnikami;
b)
wszystkie te systemy prawa wyrastały z prawa
zwyczajowego;
c)
wyróżniamy trzy obszary prawa: prawa despotii wschodnich,
prawa greckie
i prawo rzymskie (różnice wynikają ze stosunków społeczno-gospodarczych oraz formy danego państwa);
i prawo rzymskie (różnice wynikają ze stosunków społeczno-gospodarczych oraz formy danego państwa);
d) prawa despotii wschodnich:
- służyły głównie
gospodarce związanej z eksploatacją ziemi i handlem lądowym;
- przepojone były
elementami sakralnymi;
- prawo karne
cechowała duża surowość;
- prawo prywatne
nie było ujęte w zwarty system;
- brak iuris
cogentis i iuris dispositivi, co zmuszało strony do bardzo
szczegółowego regulowania stosunków prawnych;
e)
prawa
greckie:
- związane z
żeglugą i handlem;
- wysoka pozycja
praw jednostki;
- partykularyzm
wynikający z rozbicia politycznego;
- najlepiej
rozwinięte było prawo attyckie;
f) prawo rzymskie:
- nie jest podobne
do żadnego z praw antycznych, jakie znamy;
- podlegało
wpływom zewnętrznym;
- z czasem stało
się prawem uniwersalnym;
- rozdzielenie
norm prawa świeckiego od norm sakralnych;
- abstrakcyjne
ujmowanie norm prawnych, które postrzegano jako wchodzące w skład jednolitego
systemu;
- rzymski sędzia,
wydając wyrok, stosował obowiązujące prawo, a nie je dopiero tworzył;
4. Doniosłość prawa rzymskiego dla
współczesnego prawoznawstwa:
a)
w źródłach rzymskich znaleźć można bogaty materiał
stanowiący wzór techniki, dialektyki i metod argumentacji prawniczej;
b)
jedyny w historii prawa system, na którego przykładzie
obserwować możemy w pełni jego funkcjonowanie, powolną transformację
uwarunkowaną rozwojem i upadkiem stosunków gospodarczo-społecznych starożytnego
Rzymu;
c)
studium prawa rzymskiego wzbogaca naszą wiedzę w
dziedzinie historii oraz teorii i dogmatyki prawa;
d)
prawie wszystkie współczesne systemy prawa sięgają
korzeniami prawa rzymskiego;
5. Systematyka prawa rzymskiego:
a)
Institutiones Gaiusa składają się z 4 ksiąg wg
następującego podziału:
- księga I: prawo
dotyczące osób;
- księga II i III:
prawo dotyczące rzeczy;
- księga IV: prawo
dotyczące powództw;
b) w XIX wieku w niemieckiej szkole
pandektystów wykształcił się nowy system klasyfikacji norm prawa cywilnego
dotyczący jednakże wyłącznie prawa materialnego – podział na 5 działów:
- część ogólna
traktująca o podmiotach i przedmiotach stosunków prawnych oraz o czynnościach
prawnych;
- prawo
zobowiązań;
- prawo rzeczowe;
- prawo familijne;
- prawo spadkowe;
6. Okresy historycznego rozwoju prawa:
a) okresy rozwoju prawa:
- 753–264 r.
p.n.e. (od założenia Rzymu do wybuchu I wojny punickiej) – okres prawa
archaicznego – w tym czasie Rzymianie trudnili się rolnictwem i pasterstwem;
prawo kwirytarne (łac. Quirites – obywatele) to przede wszystkim prawo
zwyczajowe, zastępowane stopniowo ustawami i działalnością magistratur
jurysdykcyjnych; system prawa zaczyna się wyłaniać dzięki ustawie XII tablic
oraz działalności interpretacyjnej prawników;
- 264 r.
p.n.e.–235 r. n.e. (do końca panowania dynastii Sewerów) – okres prawa
klasycznego – zwycięskie wojny powodują napływ do Rzymu bogactw oraz
niewolników; rozwój rolnictwa oraz przemysłu sprzyja wymianie handlowej o
charakterze międzynarodowym, co powoduje pojawienie się nowego działu prawa,
tj. ius gentium (prawo narodów); 242 r. p.n.e. – powstanie urzędu
pretora dla peregrynów (praetor peregrinus), który stosował nowy typ
procesu – proces formułkowy; przejście od republiki do pryncypatu spowodowało
pojawienie się nowych czynników prawotwórczych (Senat, cesarz i nauk prawa);
rok 27 p.n.e. jest punktem podziału okresu prawa klasycznego na dwa podokresy:
prawa przedklasycznego i prawa klasycznego;
- 235–565 r. n.e.
(do śmierci Justyniana) – okres prawa poklasycznego (schyłkowego) – upadek
gospodarczy Rzymu, ubożenie ludności, powrót handlu wymiennego w związku ze
spadkiem wartości pieniądza; 395 r. – podział Rzymu na dwie części; prawo
klasyczne staje się niezrozumiałe dla przeciętnych urzędników; nasilają się
tendencje do unifikacji prawa oraz jego pospolitowania się; źródłem prawa stają
jedynie konstytucje cesarskie; powstają szkoły prawnicze;
7. Rzymskie podziały prawa
a) ius civile, ius peregrinorum,
ius gentium:
- ius civile w
szerokim znaczeniu składało się z ius civile w wąskim znaczeniu (ustawy,
plebiscita, uchwały Senatu, konstytucje cesarskie i opinie
jurysprudencji) oraz ius honorarium (edykty urzędników jurysdykcyjnych);
było to prawo dostępne tylko dla obywateli rzymskich (łac. cives,
pierwotnie: Quirites); obowiązywała zasada personalności prawa, co
oznaczało, że każdy obywatel, bez względu na to, gdzie się znajdował, musiał
posługiwać się prawem gminy (łac. civitas), do której przynależał;
- ius
peregrinorum było to prawa, którym posługiwali się peregryni, czyli
cudzoziemcy; oni również, w myśl zasady personalności, stosowali prawo gminy,
do której należeli, dla peregryna było to więc jego ius civile, ale dla
Rzymianina tylko ius peregrinorum;
- ius gentium wykształciło
się w związku z rozwojem kontaktów między Rzymianami a cudzoziemcami; jego
rozwojowi patronował pretor dla peregrynów; były to zasady prawne o zasięgu
międzynarodowym, wspólne wszystkim systemom prawnym obowiązującym w ramach
imperium rzymskiego; prawo odformalizowane; podstawą jego obowiązywania było
wzajemne zaufanie (fides) stron, tudzież zasady słuszności i
sprawiedliwości (aequitas);
- praetor
peregrinus miał największe rozeznanie wśród różnych systemów prawnych, więc
wypróbowane i sprawiedliwe zasady przejmował do wypracowywanego przez siebie
systemu prawa; pretor miejski (praetor urbanus), wzorując się na tym
systemie, modyfikował niekiedy stosowane przez siebie ius civile i w ten
sposób recypowano do prawa rzymskiego obce i postępowe instytucje;
- ius gentium czerpało
z rozwijającego się prawa rzymskiego; po konstytucji Karakalli o nadaniu
obywatelstwa rzymskiego prawie wszystkim mieszkańcom imperium (212 r. n.e.)
problemy wynikające ze stosowania zasady osobowości prawa nabrały charakteru
marginalnego;
- ius gentium w
innym aspekcie zbliża się do koncepcji prawa naturalnego, choć istniały
tendencje do wyraźnego oddzielania tych dwóch działów prawa – jeszcze u Gaiusa naturalis
ratio, a więc element prawa natury, stanowi podstawę ius gentium;
- ius naturale to
termin nieostry, należy raczej do kategorii filozoficznych niż prawnych;
b) ius publicum, ius privatum:
- do zakresu prawa publicznego
należały normy dotyczące organizacji ludu rzymskiego w postaci państwa;
- prawo prywatne
tworzyły pozostałe normy ustanowione w interesie pojedynczych obywateli;
- linia podziału
przebiegała tu między płynącą z danej normy korzyścią na rzecz państwa jako
całości oraz korzyścią na rzecz jednostek wchodzących w jego skład;
- w Rzymie
konflikt między interesem publicznym a prywatnym rozstrzygano na korzyść tego
pierwszego, czego wyrazem może być paremia Cycerona: „Salus populi suprema lex
esto”;
- największym
osiągnięciem prawa rzymskiego było pogodzenie interesów państwa i jednostek;
- historia prawa
to dzieje dialektycznej walki między interesem ogółu a partykularnymi
interesami jednostek – w sposób najbardziej widoczny uwidacznia się to w
koncepcji własności indywidualnej i własności społecznej – spór między Platonem
(uważającym własność prywatną za podstawę podziału ludzi na biednych i
bogatych) a Arystotelesem (twierdzącym, iż własność prywatna jest jednym z
czynników decydujących o szczęściu ludzkim);
c)
ius commune, ius singulare:
- ius commune
(prawo powszechne) – normy mające ogólne zastosowanie;
- ius singulare
(prawo wyjątkowe) – normy mające wyjątkowe zastosowanie;
- prawo wyjątkowe
ma się do powszechne tak, jak ma się wyjątek do zasady;
- prawo wyjątkowe
może dotyczyć osób (np. zakaz zawierania małżeństw przez żołnierzy), rzeczy
(np. zakaz usucapio na rzeczach skradzionych) albo czynności
(odstąpienie od wymogów obecności świadków przy testamencie holograficznym);
- ius singulare
może też mieć na celu uprzywilejowanie pewnej kategorii osób lub mieć na
względzie interes pewnej określonej osoby;
Źródła prawa
8. Prawo zwyczajowe:
a)
zwyczaj był źródłem prawa w czasach najdawniejszych
(nie tylko w Rzymie), na jego podstawie ukształtowało się prawo zwyczajowe (mos
maiorum lub consuetudo);
b)
zwyczaj kształtował się w wyniku ciągłości i
niezmienności jakiegoś postępowania;
c)
zwyczaj stosowany w społeczności zorganizowanej
podniesiony zostaje do rangi normy prawnej, gdy uznany jest dobrowolnie przez
większość jako konieczny (opinio necessitatis) i stosowany bywa przez
dłuższy czas (frequens usus) w sposób niezmienny;
d)
początkowo odgrywał olbrzymią rolę, jednak jego rola
zmalała na skutek pojawienia się nowych czynników prawotwórczych (edyktu
pretorskiego oraz jurysprudencji);
e)
wg rzymskiej koncepcji prawo zwyczajowe jest milczącym
wyrazem woli ludu (tacitus consensus omnium), w przeciwieństwie do
ustawy, w której wola ta objawiona jest wyraźnie;
f)
prawo to, jako niepisane, nie sprzyja poczuciu pewności
prawnej;
g) 450 r. p.n.e. – powstanie ustawy XII tablic
(lex duodecim tabularum):
- asumpt do
kodyfikacji dały nadużycia ze strony patrycjuszowskich sędziów;
- ustawa ta
określana była jako źródło wszelkiego prawa, tak publicznego, jak i prywatnego
(fons omnis publici privatique iuris);
- jej treść to
przede wszystkim prawo zwyczajowe;
h)
zwyczaj, pomimo ustawy XII tablic, nadal pozostał
źródłem prawa – miał moc równą ustawie, a także moc uchylania ustaw (desuetudo),
choć co do tej kwestii źródła nie są jednoznaczne;
9. Ustawa (lex):
a)
Gaius powiada, że ustawą jest to, co lud nakazuje i
ustanawia;
b)
ciałem ustawodawczym były zgromadzenia ludowe (comitia);
c)
z inicjatywą ustawodawczą występował magistratus
(konsul lub pretor), zapytując zgromadzonych, czy przyjmują projekt ustawy;
d)
głosowanie odbywało się najpierw jawnie, a w
późniejszym okresie tajnie według centurii (comitia centuriata) lub
tribus (comitia tributa);
e)
przyjęta ustawa wymagała zatwierdzenia przez Senat (auctoritas
patrum);
f) ustawa składała się z 3 częsci:
- praescriptio
– nazwisko wnioskodawcy, określenie czasu i miejsca głosowania;
- rogatio –
tekst ustawy;
- sanctio –
dyspozycje gwarantujące przestrzeganie ustawy;
g) z uwagi na sankcję dzielono lex na:
- perfecta
– sankcja nieważności za czynność zdziałaną wbrew ustawie (np. obowiązywał
zakaz darowizn między małżonkami, więc taka darowizna była nieważna);
- minus quam
perfecta – uznanie czynności dokonanej wbrew ustawie za ważną, ale
jednocześnie sankcje karne (np. obowiązywał zakaz zawierania małżeństw przez
wdowy w okresie rocznej żałoby po śmierci męża – złamanie tego zakazu nie
powodowało nieważności małżeństwa, ale wdowa karana była ujmą czci
obywatelskiej, czyli infamią, a nadto utratą praw do spadku po zmarłym mężu);
- imperfecta –
brak jakiejkolwiek sankcji (np. darowizna wbrew zakazowi wprowadzonemu przez lex
Cincia była ważna – darczyńca i obdarowany nie podlegali też żadnej karze)
h)
concilia
plebis – odrębne zgromadzenia plebejuszy:
- obradowały pod
przewodnictwem trybuna plebejskiego;
- początkowo
podejmowane tam uchwały obowiązywały tylko plebejuszy, jednakże od lex
Hortensia (286 r. p.n.e.) stały się one obowiązujące dla wszystkich
obywateli;
i)
zgromadzenia ludowe jako ciała ustawodawcze
funkcjonowały do czasów cesarza Nerwy (96–98 r. n.e.);
j)
ustawa XII tablic:
- 451 r. p.n.e. –
powołanie dziesięcioosobowego zespołu, którego zadaniem było spisanie prawa
zwyczajowego;
- niewielka liczba
przepisów sakralnych;
- ustawa
regulowała postępowanie sądowe i egzekucyjne, spadkobranie, ochronę własności
oraz zobowiązania;
- traktowała
również o czynnościach prawnych i prawie karnym;
- choć redakcja
niektórych przepisów jest prymitywna, ustawa jako całość świadczy o szacunku
ludu, który ją stworzył, do prawa;
- jest to
najstarszy zbiór rzymskiego prawa stanowionego, jeśli pominiemy legendarne
ustawy królewskie (leges regiae);
10. Edykt pretorski:
a)
wymiar sprawiedliwości (iurisdictio) w okresie
republiki początkowo sprawowany był przez konsula, a od roku 367 p.n.e. przez
specjalnie do tego powołanego urzędnika – pretora;
b)
242 r. p.n.e. – powołanie urzędu pretora dla peregrynów
(praetor peregrinus), pretor powołany w roku 367 p.n.e. otrzymuje miano
pretora miejskiego (praetor urbanus);
c)
urząd pretora sprawowany był przez jeden rok;
d)
pretor nie miał władzy ustawodawczej, ale wydawał
własny edykt (edictum), w którym zawarte były zasady, jakich zamierzał
się trzymać w czasie swego urzędowania;
e)
treść edyktu, podana do publicznej wiadomości przez
ogłoszenie na tablicy, początkowo pretora nie wiązała – sytuacja zmieniła się w
momencie uchwalenia lex Cornelia (67 r. p.n.e.), kiedy to pretor zaczął
być związany tym, co przyrzekł w swoim edykcie;
f)
edictum tralaticium – stała część edyktu, która
wykształciła się w praktyce przejmowania przez pretora głównych zrębów edyktu
poprzednika – do tego każdy pretor mógł dodać własne postanowienia podyktowane
potrzebami obrotu gospodarczego;
g)
działalność pretorów wywarła największy wpływ na rozwój
rzymskiego prawa prywatnego w okresie przedklasycznym;
h)
edykt pełnił także funkcje pomostu między prawem
rzymskim a innymi prawami antycznymi;
i)
ius praetorium – prawo wytworzone w toku
działalności pretorów, które nie powstało drogą ustawodawczą, ale przez
odpowiednie operowanie znajdującymi się w gestii pretora środkami procesowymi i
sankcjami;
j) edykt pretorski składał się z dwóch częsci:
- normatywnej –
zapowiedzi udzielania ochrony procesowej w określonych sytuacjach;
- formularnej –
konkretne formuły, jakimi strony miały się posługiwać w trakcie procesu;
k)
na targowiskach rzymskich jurysdykcję wykonywał edyl
kurulny, który także wydawał swój edykt;
l)
na prowincji podobne edykty wydawali namiestnicy
prowincjonalni;
m)
edykty pretorskie → ius praetorium; ius
praetorium + edykty edylów kurulnych + edykty namiestników prowincjonalnych
→ ius honorarium; ius honorarium + ius civile w wąskim
znaczeniu → ius civile w szerokim znaczeniu;
n)
prawotwórcza rola pretora kończy się w okresie
pryncypatu, kiedy wzrasta rola cesarza jako legislatora
o)
edictum
perpetuum – edykt wieczysty powstały ok. 130 r. n.e.; zredagowany został na
polecenie cesarza Hadriana przez Juliana (miał on zredagować jednolity tekst
edyktu pretora i edyla kurulnego) – po zatwierdzeniu przez Senat miał
obowiązywać w wersji opracowanej przez Juliana;
11. Uchwały Senatu:
a)
Senat w okresie monarchii spełniał rolę doradcy króla;
b)
w okresie republiki nie uzyskał jeszcze władzy
ustawodawczej, ale pośrednio wywierał na nią wpływ, np. przez auctoritas
patrum, czyli zatwierdzanie ustaw zgromadzeń ludowych;
c)
uchwały Senatu (senatus consulta) uzyskały moc
prawa obowiązującego za panowania Augusta (pierwsza uchwała to senatus
consultum Silanianum z 10 r. n.e.)
d)
Senat, o którego składzie decydował cesarz wypierał
stopniowo na polu ustawodawstwa zgromadzenia ludowe, co było przejawem upadku
tzw. demokracji republikańskiej;
e)
chociaż uchwałom Senatu nadano moc ustawy, sam Senat zaczął
szybko tracić na znaczeniu wobec stale rosnącego wpływu cesarza;
f)
prawo inicjatywy uchwałodawczej przysługiwało każdemu
senatorowi, jednakże z wnioskiem zawierającym projekt uchwały, poczynając od II
w. n.e., występował najczęściej cesarz;
g)
uchwała Senatu brała swa nazwę od nazwiska
wnioskodawcy;
h)
od czasów Sewerów Senat ograniczał się do wysłuchania
wniosków stawianych przez cesarzy, a prawnicy jako źródło prawa podawali sam
wniosek (oratio principis), a nie uchwałę zapadłą w wyniku głosowania;
12. Nauka prawa (iurisprudentia):
a) początki naukowego podejścia do prawa
rzymskiego sięgają okresu archaicznego:
- pontyfikowie
(kolegium kapłańskie) byli znawcami prawa boskiego (fas) oraz prawa
świeckiego (ius), którzy swa wiedzę prawnicza otaczali jednakże nimbem
tajemniczości;
- ich monopol
przełamał Flavius ok. roku 304 p.n.e., podając do wiadomości publicznej zbiór
formuł procesowych;
- w połowie III w.
p.n.e. Tiberius Coruncanius (pierwszy plebejski pontifex maximus)
rozpoczął nauczanie prawa i udzielanie porad prawnych, dokonała się ostateczna
sekularyzacja wiedzy prawniczej;
b) działalność pontyfików i pierwszych
prawników świeckich szła zasadniczo w trzech kierunkach:
- cavere –
układanie formuł i klauzul czynności (bardzo istotnych w najstarszym obrocie
prawnym);
- respondere –
udzielanie odpowiedzi na zapytania w kwestiach prawnych;
- agere –
układanie formuł procesowych, którymi strony musiały się posługiwać w toku
najstarszego procesu sądowego;
c) aktywność
jurystów polegała również na interpretacji ustaw, dzięki czemu udało się
wzbogacić ów system prawa o nowe instytucje przy poszanowaniu ugruntowanych
pryncypiów:
d)
według Pomponiusa (prawnika rzymskiego z II w. n.e.)
kolebka rzymskiej literatury prawniczej (cunabula iuris) było napisane
ok. 200 r. p.n.e. trzyczęściowe dzieło Sextusa Aeliusa Paetusa, właściwe jednak
podwaliny pod prawo cywilne (fundaverunt ius civile) stworzyli jego
zdaniem trzej prawnicy: Manilius, Brutus i Publius Mucius Scaevola – prawnicy
ci pod wpływem kultury greckiej starali się usystematyzować prawo i nadać mu
szatę artystyczną, jednak największe zasługi w tym zakresie położył syn tego
ostatniego – Quintus Mucius Scaevola, autor prawa cywilnego w 18 księgach,
zawierających prawdopodobnie pierwszy, w pełni usystematyzowany wykład prawa
cywilnego;
e)
od czasów Augusta działalność uczonych prawników
rzymskich staje się bezpośrednio źródłem prawa – stało się to możliwe dzięki ius
publice respondendi (był to nadawany niektórym prawnikom przywilej
udzielania odpowiedzi na zapytania w kwestiach prawnych, z mocą wiążącą dla
organów państwowych – sędzia tylko wówczas miał swobodę wyboru między
rozstrzygnięciami autoryzowanych jurystów, jeśli w prawnicy nie byli zgodni w
swych poglądach);
f)
prawnicy dokonywali również interpretacji legalnej
prawa;
g)
wywierali także bezpośrednio duży wpływ na powstające
prawo, będąc często członkami rady przybocznej cesarza (consilium principis);
h)
wykształciła się również praktyka, zgodnie z którą
sędziowie opierali swe decyzje na opiniach jurystów przedstawionych w
publikowanych przez nich dziełach naukowych;
i)
główne kierunki działalności jurysprudencji to:
- komentarze do
prawa cywilnego (libri ad Sabinum);
- komentarze do
edyktu pretorskiego (libri ad edictum);
- komentarze do
obu działów prawa (digesta);
j)
opinie były również przedmiotem odrębnych publikacji (responsa,
epistulae, quaestiones, disputationes);
k)
prawnicy pisali również monografie oraz podręczniki do
nauki prawa (institutiones);
l)
metoda przedstawiania poglądów prawniczych, z wyjątkiem
podręczników, to kazuistyka, w której przedmiotem rozstrzygnięcia jest
określony przypadek wyjęty z praktyki (casus), a jego rozstrzygnięcie
daje podstawę do uogólnień;
m)
ta wszechstronna działalność prawników pozwoliła
Pomponiusowi przeciwstawić prawu stanowionemu prawo, które jako niepisane oparte
zostaje na samej tylko interpretacji uczonych;
n)
I w. n.e. –
powstanie dwóch szkół prawniczych:
- Prokulianów –
szkoła o poglądach republikańskich; założyciel: Labeo; nazwa szkoły pochodzi od
następcy założyciela – Proculusa;
- Sabinianów –
szkoła popierająca jedynowładztwo; założyciel: Capito; nazwa szkoły pochodzi od
następcy założyciela – Sabinusa;
o)
szkoły jednoczyły prawników o podobnych poglądach,
nauczano w nich także prawa;
p)
w okresie poklasycznym prawodawcza działalność cesarzy
tak dalece tłumiła swobodę w wygłaszaniu poglądów, że okres ten możemy uznać za
upadek jurysprudencji jako źródła prawa;
q) w celu ujednolicenia orzecznictwa podjęto
próbę uporządkowania tzw. prawa dawnego (ius vetus):
- pierwsze próby
reform podjął już Konstantyn Wielki;
- 426 r. n.e. –
Walentynian III (władca państwa zachodniorzymskiego) wydaje Konstytucję
raweńską (zwaną też ustawą o cytowaniu) – ustawa ta zezwalała cytować w sądzie
jedynie dzieła pięciu wybitnych jurystów okresy klasycznego: Gaiusa (II w.),
Papiniana (II/III w., zwanego „księciem prawników”), Paulusa (II/III w.),
Ulpiana (II/III w.) i Modestyna (Modestinusa, III w.), a sędzia związany był
prawnym rozstrzygnięciem tych jurystów, za którym opowiadała się większość z
nich (przy równości poglądów decydowało stanowisko Papiniana);
- 438 r. n.e. –
włączenie ustawy o cytowaniu do Kodeksu teodozjańskiego i zmodyfikowanie jej o
tyle, że odtąd można było respektować poglądy również innych prawników, jeśli
na ich dzieła powoływał się którykolwiek z wyżej wymienionych pięciu prawników;
przez włączenie do Kodeksu teodozjańskiego rozciągnięto moc obowiązującą
Konstytucji raweńskiej również na wschodnia część państwa rzymskiego;
Teodozjusz II nosił się także z zamiarem generalnego uporządkowania twórczości
naukowej prawników rzymskich, ale ostatecznie przedsięwzięcia tego nie
zrealizował – uczynił to dopiero Justynian;
13. Konstytucje cesarskie:
a)
w okresie pryncypatu wzrosło znaczenie cesarza jako
twórcy prawa;
b) akty normatywne wychodzące z kancelarii
cesarskiej to constitutiones, które dzieliły się na:
- edykty (edicta)
– wydawał je cesarz na podstawie przysługującego mu ius edicendi; miały
moc normy powszechnie obowiązującej albo na ograniczonym terenie, albo w całym
państwie; przykład: edykt Karakalli z roku 212 n.e. nadający prawie wszystkim
mieszkańcom państwa rzymskiego obywatelstwo;
- mandaty (mandata)
– instrukcje dla namiestników w prowincjach cesarskich i senackich lub innych
urzędników cesarskich; adresatem był urzędnik, ale jednak wiązały one
mieszkańców podlegających temu urzędnikowi; przykład: Trajan uregulował
mandatem kwestię konkubinatu żołnierzy;
- dekret (decretum)
– wyrok wydany przez cesarza jako najwyższego sędziego; za jego pośrednictwem
cesarz dokonywał wykładni prawa, na której wzorowali się później sędziowie;
cesarz wprowadzał tą drogą także nowe zasady; przykład: decretum divi Marci
o utracie wierzytelności dochodzonej z pominięciem drogi sądowej;
- reskrypt (rescriptum)
– odpowiedź cesarza na zapytanie urzędników, sędziów lub osób prywatnych w
kwestiach prawnych; po skodyfikowaniu edyktu pretorskiego cesarz stał się viva
vox iuris civilis (żywym głosem prawa cywilnego), a poprzez reskrypty
dokonywał autentycznej interpretacji obowiązującego prawa; odpowiedzi te,
stosowane następnie w praktyce sądowej, były często elementem kształtującym
nowa praktykę sądową; przykład: reskrypt Hadriana o zasadach oceny zeznań
świadków w procesie rzymskim;
c)
w okresie dominatu władza ustawodawcza koncentrowała
się wyłącznie w ręku cesarza, a wydawane przez niego akty noszą miano leges
(tworzą one dział, który określa się jako ius novum – jego
przeciwieństwem jest ius vetus, czyli prawo stworzone w okresie
poprzednim, zwłaszcza w literaturze prawniczej oraz konstytucjach cesarskich);
d)
z wymienionych form konstytucji największe znaczenie
zyskały edykty, zwane leges edictales lub leges generales;
mandaty znikły zupełnie; dekrety odgrywały drugorzędną rolę; reskrypty, z uwagi
na zanik działalności jurystów, stały się podstawą ukształtowania procesu
reskryptowego;
e)
zbiory konstytucji cesarskich nazywano kodeksami;
MOS MAIORUM ->
zwyczaj przodków
MOS, IUS, LEX ->
prawo zwyczajowe, zbiór praw, ustawa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz