RENESANS
OKRESY:
Początki renesansowego
humanizmu w Polsce (od połowy XV w. do
ok. 1510r.)
I: PRERENESANS
lata 80, 90 XV w – 1510 Kulturę
humanistyczną reprezentują przybysze – Kallimach i Celtis oraz nieliczne
jednostki związane z ich działalnością np. Grzegorz z Sanoka
PIERWSZA FAZA DOMINACJI
RENESANSU 1510 - 1543
Literatura to przede wszystkim
poezja w języku łacińskim: Paweł z Krosna, Jan z Wiślicy, Mikołaj Hussowczyk,
Andrzej Krzycki, Jan Dantyszek i Klemens Janicki. Koniec tego okresu możemy wyznaczyć
na rok śmierci Janickiego, Kopernika – 1543.
DRUGA FAZA DOJRZAŁEGO RENESANSU
Szczytowy rozkwit literatury,
są to lata 1543 - 1565. Mieści się tu niemal całą twórczość Reja, cała
twórczość Modrzewskiego, Kochanowskiego, Szarzyńskiego.
O obrotach sfer niebieskich Kopernika 1584
Krótka rozprawa między trzema osobami: Panem,
Wójtem a Plebanem Reja,
mowa A.
Frycza Modrzewskiego – jego debiut literacki – Łaski, czyli o karze za mężobójstwo
APOGEUM
RENESANSU – 1565 DO ROKU 1584
wtedy dojrzewa pokolenie pisarzy młodszych: Kochanowskiego, Górnickiego, Niteckiego
Ukazuje się:
Dworzanin polski Górnickiego
jest to okres rozkwitu twórczości
Kochanowskiego, należy zaznaczyć, iż wtedy tworzy też Sęp-Szarzyński, którego
liryka ze względu na styl i tematykę zalicza się do wczesnego baroku.
V SCHYŁEK
RENESANSU- 1584 do ok. 1614-1618
twórczość Szymonowica. Rok 1629, jego śmierć,
jest ostatnią możliwą datą epoki.
Szarzyński, Klonowitz
Z dwóch powodów nie można ustalić dat granicznych renesansu:
renesans dojrzewał w procesie ewolucji, jego
początku nie można określić w oparciu o konkretne wydarzenie,
ponadto ideologia i mentalność średniowieczna
koegzystowała z renesansowymi przez cały XVI wiek.
W renesansowej
kulturze znacząca rolę odegrało:
odrodzenie i przyswojenie kultury antycznej.
dwa ważne prądy religijne i umysłowe: Reformacja
, humanizm.
Pojęcie "renesans", granice czasowe epoki:
Obecnie terminem "renesans" określa
się epokę trwającą od XIV do XVI wieku.
W różnych krajach epoka ta osiągała różną rozpiętość czasową - we Włoszech
rozpoczęła się już w początku wieku XIV i natomiast w Europie północnej
rozpoczęła się dopiero w wieku XV.
Rozwój
renesansu:
Do rozwoju
odrodzenia przyczyniło się wiele czynników historycznych. Po pierwsze - wielka
XIV-wieczna zaraza, która zabiła miliony ludzi. Ci, którzy ocaleli, zapragnęli
nowej ideologii, która pozwoli im cieszyć się życiem, dopóki mogą. Stąd wziął
się humanizm. Po drugie - kryzys papiestwa oraz reformacja, która objęła wiele
krajów. Papież przestał być w jej wyniku wspólną władzą duchowną, a łacina
stopniowo zaczęła ustępować miejsca językom narodowym. Warto również wspomnieć
o powstaniu druku, który przyspieszał rozpowszechnianie się nowej myśli
humanistycznej czy religijnej, a co za tym idzie - upowszechniał idee humanizmu
i reformacji. Do rozwoju renesansu przyczyniło się również rozbicie Europy
cesarsko-papieskiej i powstanie zjednoczonych państw i feudalnych państewek.
Humanizm epoki odrodzenia swoim antropocentryzmem przeciwstawiał się niektórym
tendencjom średniowiecza (szczególnie teocentryzmowi), w związku z czym
nawiązywał do idei starożytności.Hasłem humanizmu stała się maksyma
Terencjusza: Człowiekiem jestem i nic, co
ludzkie, nie jest mi obce. Cycerona, który stał się patronem duchowym
humanistów. Humanizm koncentruje uwagę na sprawach ludzkich, godności człowieka, jego wolności,
propaguje rozwój fizyczny, psychiczny i intelektualny oraz harmonijne
współżycie w społeczeństwie, podkreśla możliwości ludzkiego rozumu, oraz
wartość wiedzy o świecie i możliwość jej zdobycia oraz rozwoju
HUMANIZM
Największym autorytetem pisarskim był Cyceron
Chcieli poznać jak najdokładniej i jak
najwięcej. W ten właśnie sposób wykształciły się nauki humanistyczne, które uprawiano na wszystkich bardziej
znaczących uczelniach, również na Akademii Krakowskiej.
1. Filozofia
epikurejska najważniejsze jest szczęście -możemy je osiągnąć poprzez
doznawanie przyjemności dnia codziennego, a także przebywanie na łonie natury i
bycie z nią w zgodzie; należy wystrzegać się cierpień, nieszczęść ponad
wszystko] najważniejsze w życiu człowieka są rozkosze cielesne, doczesne.
2. Filozofia
stoicka- najlepszą receptą na życie jest umiejętność zachowania spokoju
wewnętrznego, niezależnie od tego, co dzieje się wokół nas; proponowali oni
wystrzegać się niepotrzebnej euforii i emocji, ponieważ one zużywają naszą
energię.
4. Sceptycyzm-
niemożliwe jest ludzkie poznanie, ponieważ świat jest zbyt tajemniczy, a zmysły
ograniczone. człowiek ma wolność dociekania i szukania.
5. Filozofia
państwa-
Neostoicyzm jest filozofią
praktyczną. W nie powinien ulegać namiętnościom, ale podporządkowywać się Bogu.
Istnieją cztery namiętności: pożądanie, radość, strach i smutek. Jeśli chodzi o
Boga, to mimo że człowiek ma wolną wolę, wszystko, co się dzieje, nawet jeśli z
winy człowieka jest złe, znajduje się pod Jego kontrolą i w ostatecznym
rozrachunku zmierza do dobra.
Neoplatonizm postrzegał
świat jako hierarchię bytów.
Poetyka i
retoryka
definicja retoryki to ars bene dicendi - „sztuka
dobrego mówienia” ,
Główne zasady retoryki zostały ustalone już w
starożytności. Platon określał retorykę jako umiejętność kierowania duszami za
pomocą słów i dostrzegał niebezpieczeństwa, jakim podlega ta umiejętność, gdy
jest wykorzystywana do celów nieetycznych. Pierwszy systematyczny wykład zasad
retoryki dał Arystoteles (384-322 p.n.e.) w swoim dziele Retoryka , gdzie omówione zostały zagadnienia argumentacji,
psychologicznych zasad oddziaływania retoryki oraz zagadnienia stylistyczne
Wyróżniano trzy rodzaje retorycznej perswazji –
doradczy należały do niego wypowiedzi, które polegały na doradzaniu i
odradzaniu; głównie polityczne, dydaktyczne, moralizatorskie), osądzający –
wypowiedzi zawierające oskarżenie lub obronę osób lub rzeczy, głównie sądowe,
ale również te, w których autor ocenia jakąś sprawę z pozycji sędziego) i
oceniający - wypowiedzi zawierające pochwałę lub naganę różnych spraw; do tego
rodzaju należały wszelkie panegiryki, czyli utwory pochwalne).
Retoryka, której głównym celem jest uczciwa
perswazja, składa się z pięciu działów.
inventio, - wyborem tematu
dispositio, Tu ustalano porządek tekstu i
charakter poszczególnych jego części
następujących części: wstępu, opowiadania,
argumentacji, odpierania zarzutów(refutacji) i zakończenia.
elocutio, stylistyka
memoria, zajmował sie nauką o zapamiętywaniu
tekstu,
actio, o jej wygłaszaniu.
Retoryka stała się podstawą humanistycznego
wykształcenia uniwersyteckiego, a jej zasady wykorzystywano przy tworzeniu wszelkiego
rodzaju tekstów .
Kryzys retoryki w renesansie został wywołany
reformą nauk wyzwolonych, którą zainicjował francuski uczony Pierre de la Ramee
(zwany Piotrem Ramusem), a która polegała na oddzieleniu w dydaktyce szkolnej
inwencji i dyspozycji od pozostałych części retoryki.
Sztuki wyzwolone: gramatyka, dialektyka,
retoryka, arytmetyka, geometria, muzyka, astronomia
Zagadnienia retoryki ściśle wiążą się z
zagadnieniami poetyki. W uproszczeniu można by powiedzieć, że ówczesna retoryka
to teoria prozy. Bez poetyki, retoryki i imitacji nie byłoby największych
arcydzieł polskiego renesansu.
Główne założenia poetyki renesansowej:
1.Zasada decorum – dostosowanie stylu
wypowiedzi do
Cycero wyróżniał trzy funkcje wymowy, którym
przyporządkował jej trzy różne style:
uczyć, styl niski) podobać się, styl śreeni)
-(wzruszać, styl wysoki)
1.Podział na rodzaje
2.Teoria imitatio
Mecenat
To opieka nad sztuką, literaturą i nauką oraz
nad twórcami w tych dziedzinach sprawowana przez państwo, instytucje lub osoby
prywatne (od nazwiska przyjaciela i doradcy Augusta w antycznym Rzymie,
Mecenasa). Największe zasługi w tym zakresie ma na swoim koncie Jan Zamojski –
najchlubniejsza karta w dziejach polskiego mecenatu.
Renesans a
reformacja: Obok
humanizmu ważną rolę w kulturze i literaturze europejskiej odegrały ruchy
umysłowe zmierzające ku reformie, odnowie religii, życia religijnego oraz
instytucji Kościoła. Doprowadziły one do powstania nowych wyznań reformowanych,
zwanych protestanckimi. Ruch reformacyjny domagał się odnowy moralnej i
doktrynalnej chrześcijaństwa i samego Kościoła, właściwego odczytania tekstu
Pisma Świętego i oparcia na nim zasad wiary.
Reformacja to ruch religijny zrodzony z
konfliktów społecznych i politycznych końca XV i początków XVI wieku, łączący
się z krytyką stosunków panujących w Kościele katolickim oraz z dążeniem do
jego odnowy i naprawy. Była ona w znacznym stopniu przygotowana przez humanizm
i początkowo ściśle z nim związana. Zmierzając do reformy życia religijnego i
organizacji kościelnej, krytykując zeświecczenie kleru, jego nadmierne
przywileje polityczne i społeczne, reformacja doprowadziła do trwałego rozłamu
w Kościele i utworzenia nowych, niezależnych od Rzymu organizacji kościelnych,
a także grup wyznaniowych , które nie uznawały w zasadzie żadnych formalnych
więzi organizacyjnych.
Marcin Luter 31 X 1517 roku, wywiesił na
drzwiach katedry w Wittenberdze 95 tez, które przewartościowały naukę
katolicką.
Ruch
reformacyjny sprzyjał rozwojowi kultury poszczególnych narodów, a zwłaszcza
rozwojowi literatury w języku ojczystym, skoro języki narodowe zastąpiły łacinę
w nauczaniu i liturgii.
W wyniku reformacji wyłoniły się nowe odłamy
chrześcijaństwa:
luteranizm - jego twórcą był Marcin Luter.
Pismo Święte, dwa sakramenty (komunia, chrzest),
głośne czytanie Biblii, śpiewanie psalmów, liturgia w języku narodowym, komunia
pod dwiema postaciami (chleb i wino). Zanegował nieomylność papieża, sakrament
spowiedzi oraz płatne odpusty.
anglikanizm
kalwinizm
anabaptyzm
Dwujęzyczność
polskiej literatury renesansowej.
W okresie od końca XVI wieku do początków wieku
XVII nastąpił bujny rozkwit literatury pisanej w języku narodowym. W dużej
mierze przyczynił się do tego rozwój drukarstwa. Wpłynęło ono po pierwsze, na
rozpowszechnienie tekstów pisanych po polsku, a po drugie miało znaczny udział
w kształtowaniu znormalizowanego języka ogólnego, niwelowaniu różnic
dialektycznych i tworzeniu jednolitego systemu ortografii. Jednakże większe
znaczenie wśród czynników wpływających na kształtowanie się języka polskiego w
literaturze miała reformacja. Dzięki wprowadzeniu do kościołów wywodzących się
z reformacji języka narodowego w liturgii i kazaniach, powstały polskie
przekłady Biblii, postylle ( kazania), katechizmy, modlitewniki i kancjonały
(śpiewniki) wydawane przez konkurujące ze sobą wyznania.
Stopniowo wypierał on w tym okresie łacinę, aby
na dobre zagościć się w literaturze baroku.
Nie znaczy to jednak, ze przestano pisać w
języku łacińskim.
Inni natomiast, również tworzący w języku
narodowym zdawali sobie sprawę z trudności pisania w języku polskim, gdyż w tym
okresie się on dopiero kształtował.
Poeci
nowołacińscy (polsko-łacińscy).
. Za pierwszego poetę nowołacińskiego (uważa się
Kallimacha (Filipa Buonaccorsi)
1. Filip
Buonaccorsi – Kallimach (1437 – 1496r.)
A. (Życie
i obyczaje Grzegorza z Sanoka…, 1476r.) -.
B. Rady
Kallimachowe
C. (Pieśń
saficka i życiu przesławnego męczennika świętego Stanisława
D. Sześćdziesiąt elegii i epigramatów miłosnych
z lat 1470 – 1471
2. Konrad Celtis (właść. Konrad Pickel, 1459 – 1508r.)
pisał elegie miłosne do Hasaliby, elegie
opiewające różne dzielnice Polski, Kraków i jego okolice, liczne ody i
epigramaty o rozmaitej tematyce
A. Liczne elegie, ody i epigramaty – w dużej mierze
związane z pobytem w Polsce. Niektóre o charakterze pochwalnym, część o
złośliwym zabarwieniu dot. miejscowych nieporządków, obyczajów, urody Sarmatek.
Elegia służyła poecie wyrażaniu zadumy, oda – pochwale, epigram – złośliwości.
3. Paweł z Krosna (ok. 1470 – 1517r.)
A. na ślub Zygmunta I z Barbarą Zapolyą w 1512
r. – utwór okolicznościowy
4. Jan z Wiślicy (ok. 1485 – ok. 1520r.) – uczeń Pawła z
Krosna
A. (Wojna
pruska)
5. Mikołaj
Hussowczyk (Hussowski, 1475 /1485 – zm.
Po 1533r.)
A. – Pieśń
o żubrze (1523r.) – utwór miał wraz z wypchanym żubrem znaleźć się u
papieża Leona X. Poemat jest dowodem opanowania języka i metryki łacińskiej,
interesującym przykładem umiejętności pisania na egzotyczny temat bez
antykizowania i mitologizowania. Poemat wypełniają opisy żubra, litewskiego
pejzażu, sceny myśliwskie, wzmianki o ludzie litewskim i jego obyczajach,
wtręty historyczne, głównie poświęcone księciu Witoldowi, dołączony w utworze
apel do władców chrześcijańskich o wspólne stawienie czoła niebezpieczeństwu
tureckiemu- motyw częsty w politycznej poezji XVI w.
6. Andrzej Krzycki
(1482 – 1537r.)
A. – panegiryk. z okazji zaślubin króla z
Barbarą Zapolya
B. Wiersz do Beaty Kościeleckiej ( ironicznie - Pochwała Lutra) – dzieło antyreformacyjne
C. (Skargi
Religii i Rzeczypospolitej) – 1522r. – utwór pełny troski o losy państwa i
Kościoła.
7. Jan Dantyszek (1485 – 1548r.)
Dyplomata podróżujący po Europie w misjach
politycznych.
A. (Sen o
różności Cnoty i Fortuny)
B. Elegia
amatoria
C. (Życie Jana
von Hofen Dantyszka) –
Do poetów polsko – łacińskich zalicza się
jeszcze:
Klemensa
Janickieogo (1516 – 1543r.)
Chłopski syn
robiący karierę. Napisał żale, które zawierały elegie
Jana
Kochanowskiego (1530 – 1584r.)
Szymon
Szymonowic (1558 – 1629r.)
Mimesis = imitatio (naśladowanie). Platon użył tego terminu na określenie tych
sztuk, które dziś nazywamy pięknymi (z wyjątkiem architektury). Malarstwo,
rzeźba i obrazy poetyckie miały być jedynie złudnym odbiciem rzeczywistości,
które budziły namiętności, a przez to szkodziły wiedzy
Najważniejsze
gatunki literatury odrodzenia
sielanka - utwór
poetycki, przedstawiający życie ludu na tle natury, zawierający elementy
realistyczne, podkreślający wdzięk prostego, wiejskiego życia; akcja sielanki
jest słabo rozwinięta, utwory utrzymane w pogodnym tonie, opowiadające o życiu
pasterzy lub wieśniaków.
Figlik - Jest to
utwór ośmiowierszowy - przede wszystkim obyczajowej, podający często anegdotę
bez puenty, dla samego zdarzenia.
fraszka - krótki utwór
poetycki, będący odmianą epigramatu, najczęściej żartobliwy i na błahy temat,
dotyczący jakiegoś zdarzenia lub osoby, o charakterze anegdotycznym,
nazwę wprowadził Kochanowskii
pieśń - prosta
składnia, układ stroficzny, występowanie refrenów i paralelizmów (powtórzenie
jakiegoś elementu); charakter pieśni wynika z jej związków z muzyką; ułatwia
ukształtowanie melodii;
tren - pieśń
żałobna, opłakiwani, utwór poetycki o tonie elegijnym i charakterze żałobnym,
poświęcony wspomnieniu osoby zmarłej.
elegia - utwór
poetycki, wyrażający nastroje smutku i melancholii, wywołane rozstaniem z
osobą, miejscem lub przedmiotem . Wspomnieniowo-refleksyjny.
emblemat - utwór
liryczny, także gatunek literacki o charakterze dydaktyczno-moralizatorskim,
tragedia - gatunek
dramatu, w którym są przedstawione dzieje bohaterów skazanych nieuchronnie na
niepowodzenie
sonet - utwór
poetycki składający się z 14 wersów podzielonych na dwie strofy czterowersowe
oraz dwie trój wersowe. W Polsce sonet wprowadzili J. Kochanowski i M. Sęp-Szarzyński.
DRUKARSTWO
1. Jednym z najsłynniejszych warsztatów XVI - wiecznych
był warsztat założony przez Łazarza Andrysowicza. Oficyna ta przetrwała blisko 100 lat, kilkakrotnie
zmieniając w tym czasie właścicieli.
Andrysowicz pracując
tam jako czeladnik, a nastepnie poślubiając wdowę po Hieronimie Wietorze.
Drukował tam m.in. dzieła Modrzewskiego, Orzechowskiego i Kochanowskiego, teksty w języku
łacińskim, greckim, niemieckim i węgierskim.
Szata graficzna
druków Łazarza wyróżniała się estetyką. Pisma były bardzo starannie odbite,
ilustracje i elementy zdobnicze stały wysoko pod względem artystycznym.
Właściciel oficyny dbał nawet o dobry gatunkowo papier.
2. Po śmierci
Łazarza drukarnię objął jego jedyny syn,
Jan Januszowski. Był on człowiekiem
starannie wykształconym . Dzięki podróżom władał dobrze kilkoma językami.
Kiedy przejął
kierownictwo nad oficyną, stała się ona najwybitniejszą drukarnią w tamtych
czasów. Za zasługi Januszowski otrzymał na sejmie w 1588 r. szlachcectwo, a
następnie tytuł architypografa. książki Drukarni Łazarzowej zdecydowanie
wyróżniają się na tle innych. Ich wartości estetyczne głównie dzięki właściwemu
zastosowaniu czcionek i harmonijnemu układowi kolumny drukarskiej. Mniejszą
rolę odgrywał materiał ilustracyjny, był za to starannie dobierany.
3. Maciej
Wierzbięta, pierwszy drukujący dzieła pisarzy reformacyjnych. W okresie
kontreformacji dzieła takie były zakazane i niszczoe, dlatego Maciej bardzo
często drukował je anonimowo.. Z oficyny
Wierzbięty wyszło większość utworów Mikołaja Reja (z którym pozostawał zresztą
w dużej zażyłości), niektóre wiersze Kochanowskiego, Górnickiego. Drukarz był
nie tylko wydawcą, ale również sam zajmował się tłumaczeniami niektórych
książek.
Wierzbięta,
wykształcony w oficynie Heleny Unglerowej, dobrze poznał tajniki drukarstwa.
Dlatego poziom techniczny jego druków
był bardzo wysoki. Cechowały je piękna, czytelna czcionka, liczne i właściwie
dobrane ilustracje. Takie pozycje jak "Postylla" czy
"Zwierciadło" Reja należały do najpiękniejszych polskich książek
epoki.
4. Rok 1503
przyjmuje się za datę powstania stałego polskiego drukarstwa. Jan Haller
sprowadził do Polski niemieckiego drukarza Kaspra Hochfedera i uruchomił własną
drukarnię.
Kiedy jednak
Haller uzyskał monopol na wyłączny druk i sprzedaż mszałów, uznał że bardziej
opłacalne będzie drukowanie książek na miejscu, w kraju, zamiast sprowadzania
ich z zagranicy.
Po rozwiązaniu
spółki Jan Haller przejął drukarnię i odtąd drukował pod własnym nazwiskiem*. W tym samym
czasie uzyskał przywilej, na mocy
którego nie wolno było innym sprowadzać ani drukować tytułów wydanych przez
oficynę Hallera. Z czasem nabył również własną papiernię na Prądniku pod
Krakowem, a także własną księgarnię w mieście.
5. Marek Szarffenberg był największym po Hallerze
krakowskim księgarzem. W 1514 r. nabył najstarszą w Krakowie księgarnię.
Początkowo zajmował się wyłącznie handlem księgarskim i finansował nakłady,
drukowane przez Unglera i Wietora, później zakupił drukarię. Po śmierci Marka
oficynę prowadziła jego żona i dwaj synowie. Po kilku latach panowie
zdecydowali się na założenie dwóch odrębnych warsztatów.
Problematyka
„Fraszek” Jana Kochanowskiego
Fraszki pisał
Kochanowski, podobnie jak pieśni, przez całe życie i przed śmiercią przygotował
je do druku. Wyszły w Krakowie w 1584 r. w Drukarni Łazarzowej.
Nazwę „fraszka”
wprowadził do literatury polskiej Jan Kochanowski.
Tom wierszy Jana Kochanowskiego zatytułowany „Fraszki” zawiera utwory o bardzo różnej
długości- od dwuwierszy do tekstów kilkudziesięciowersowych- i o bardzo
różnorodnej tematyce: od scenek obyczajowych, wierszy obscenicznych, nawet
wulgarnych, poprzez subtelne erotyki do wierszy refleksyjno- filozoficznych, a
nawet modlitw.
Tematyka
fraszek jest
bardzo różnorodna. Janusz Pelc
wyróżnia następujące grupy fraszek:
1) „żarty
i dowcipne anegdoty,
2) erotyki
rozmaitego gatunku, m.in. „erotyki rubaszne, czasem z aluzjami obscenicznymi, a
także satyryczne docinki wobec przedstawicielek płci pięknej, zwłaszcza
wobec podstarzałych zalotnic”..
3) wiersze
do przyjaciół, znajomych- dowcipne, ironiczne, czasem autoironiczne,
nawiązujące często do rożnych konkretnych sytuacji komicznych lub po prostu do
zdarzeń codziennych, oglądanych na ogół z dobrotliwą ironią. Wykazywano
przy tym szczególną wrażliwość na komizm słowny i sytuacyjny. Znalazły się tu
też pochwały żywych i zmarłych.
4) wiersze,
w których autor zwraca się sam do siebie oraz fraszki o fraszkach, refleksje
twórcy o swoich wierszach, o ich kształcie, o ich roli i znaczeniu.
Zasadą organizującą ten wielki zbiór fraszek
była varietas-
różnorodność, rozmaitość. I jest to zasada odnosząca się zarówno do
tematyki i rodzajów wiersza, jak i do kompozycji. Powaga sąsiaduje tu z żartem,
refleksja z humorem, erotyk z epigramatem właściwym. Zasadą jest w tym wypadku
swoisty brak zasad.
We Fraszkach pojawiają się istoty śmieszne w
dwojaki sposób. Kochanowski wyśmiewa niektórych z powodu ich wad. Pokazuje też
śmieszne sytuacje, w których stawia swoich przyjaciół, ale nie po to, aby ich
ośmieszyć – były to osoby które cenił i wg. niego było to tak jakby nobilizacją
dla nich. Zapewniał im nieśmiertelność.
We Fraszkach Kochanowskiego możemy odnaleźć
topos „złowieka jako teatru”. Człowiek odgrywa pewną rolę jako aktor, schodzi
ze sceny, ale jednak jest pewną marionetką, w rękach innych która zadowala
nieśmiertelnych bogów. – zaczerpnięte z Platona
Topos świata- teatru może zabrzmieć tragicznie.
U Kochanowskiego jest dowcipem i przestrogą zarazem. To teatr marionetek,
smutny i śmieszny, mały i bezradny.
Fraszki były dla niego osobistą liryką poety. We
Fraszkach znajdowały się wiersze, w które wkładał najskrytsze myśli. Były
dokumentowaniem widzianych rzeczy, dokumentowaniem ulotnych chwil i ludzi.
Ogromną wagę przywiązywał do obserwacji świata, rzeczywistości.
Fraszki były
zbiorem, w którym znalazła się najbardziej osobista liryka poety. Były tu
wiersze, w które wkładał swe najskrytsze myśli, choć często sprowadzał je do
pewnego uogólnienia. Był to świat, którego poeta- kreator był także nieodłączną
cząstką. Tu też zawarta była jego liryka ulotna, ukazująca i upamiętniająca
przeżycia chwili. Utrwalała ona przemijające momenty i sprawy, a także
przemijających ludzi, była ujętym w słowie świadectwem o nich, o ich czynach i
ich przypadkach. Bo też ogromną wagę
Dla niego fraszkami były wszelkie myśli i
uczynki ludzkie. To widzenie „świata fraszek” dawało twórcy możliwość mówienia
o wszystkim i w sposób przeróżny. Fraszką
mogła być modlitwa i mogła być obsceniczna anegdota, bo fraszką było wszystko,
Świat fraszek
wypełniali różni ludzie, wielcy bohaterowie, zwykli przeciętni śmiertelnicy,
bliscy i obojętni, a także i ludzie nikczemni, wielcy i mali lub po prostu
śmieszni..
Galeria ta ukazana została jednak w pewnym uogólnieniu, na ogół bez wymieniania
imion i nazwisk. Mieniący się różnymi barwami „świat fraszek” był odbiciem
kultury, obyczajowości polskiej XVI wieku, lecz był nade wszystko kreacją
renesansowego artysty.
Poeta przyznawał, iż we Fraszki wkładał „wszytki...tajemnice swoje”, przestrzegał jednak, by
nie traktować ich jako jakiegoś diariusza czy pamiętnika. Były one dziełem
literackim, któremu twórca dał kształt i jednocześnie uniezależnił od siebie.
Większość fraszek pisze autor do kogoś lub
czegoś:
(Do
doktora, Do Jana), na kogoś lub
na coś (Na fraszki, Na dom w Czarnolesie), komuś przeznacza
(Epitafium dziecięciu, Nagrobek opiłej babie), o kimś lub o
czymś w nich opowiada (O Miłości )
Jest tu sporo fraszek antyklerykalnych, np. O kaznodziei, O kapelanie, O kapłanie czy
O księdzu: Jednak ten antyklerykalizm
więcej ma wspólnego z biesiadnym żartem niż ideologiczną powagą, nie świadczyły
o jego antykatolicyźmie.
Fraszki łacińskie – biesiadowanie poza domem
We Fraszkach
dominuje codzieność, w której wciąż
jawi się splot wielkich i małych spraw człowieczych. W morzu świata fraszek
człowiek, jak żeglarz, doświadcza różnych przygód, dobrych i złych, spotyka
różnych ludzi, bliskich sobie i nieznanych prawie, określonych bardzo dokładnie
i reprezentujących uogólnione charaktery. Spotyka wielu ludzi sobie przyjaznych,
znajduje niezawodną przystań domu rodzinnego, którego wielką apoteozę tworzył
Kochanowski w swej liryce.
Problematyka
,,Pieśni” J. Kochanowskiego
Różnorodność tematyczna ,,Pieśni”:
Utworów o
charakterze religijnym : hymnu ,,Czego
chcesz od nas, Panie”; ,,Kolędy” i ,,Pieśni o potopie” nie włączył Kochanowski do żadnego ze swych zbiorów. Umieszczano w śpiewniczkach przeznaczonych
dla wiernych. Napisany prawdopodobnie ok.
1558 roku,
W hymnie „Czego
chcesz od nas, Panie” – świat w tej pieśni jest doskonały. Następuje
przemienność pór roku, ukazująca również narodziny czegoś, a zarazem śmierć –
pokazuje bieg świata i życia. Utwór ten jest pochwałą Boga, zachwytem nad tym
co stworzył.
Rozważania na
temat poezji i nieśmiertelnej sławy
Częstym tematem
utworów jest sława, sława która nigdy się ai6. kończy – sam fakt bycia poetą i
uwieczniania swoich myśli.
W pieśni 24
pojawia się motyw ptaka, wznoszącego się ponad ziemię. Nieśmiertelny charakter
poezji, która pozwoli mu pozostać na zawszę nieśmiertelnym. Pieśn 14 stanowi
pochwałę samego siebie, poeta jest przekonany że usłyszy o nim cały świat.
Stoicyzm pieśni wyrażał się w przekonaniu, że
celem człowieka jest szczęście i wewnętrzny spokój, poczucie wolności.
Wielokrotnie pojawia się też przekonanie o zmienności losu, o nadziei w złych
chwilach.
Korzystną zmianą losu była zmiana pór roku – tak
jak po zimie rodzi się wiosna i życie, tak w złych chwilach przychodzą momenty
szczęścia. W zmianie losu i pór roku – epikureizm.
Chciwość jest największym wrogiem człowieka,
zwalczyć ją można tylko umiarem – zwłaszcza jeżeli chodzi o dobra materialne.
Człowiek powinien starać się o rzeczy, które przyniosą mu wartości w innym
znaczeniu, w znaczeniu dobrej sławy– wartości moralne. Stąd też u
Kochanowskiego motyw skromnego życia. Przemijalność świata jest często
przedstawiana przez Kochanowskiego. Najważniejsza dla stoików była cnota, gdyż
tylko ona nie podlega zmienności losu, jest trwała, nie ulega pokusom
doczesnego życia. Najdoskonalszym przejawem cnoty wg Kochanowskiego jest
patriotyzm, wierność krajowi, poświęcenie dla niego interesów.
Kochanowski podkreślał, że człowiek ma ROZUM, po
to aby odróżniać się od zwierzęcia. WOBEC TEGO, człowiek powinien robić z
rozumu UŻYTEK.
. Tak więc cnota
i rozum mają być pancerzem człowieka wobec ataków Fortuny.
Stoicyzm pieśni pozostaje złagodzony filozofią
epikurejską, w której jednak powiedziane jest, że należy korzystać z świata i
tego wszystkiego, co najlepsze. Kochanowski nawiązuje do „carpie diem”.
Stoicki i epikurejski obraz - renesans
Ideał
wiejskiego życia w ,,Pieśni świętojańskiej o sobótce” - epikureizm
Jest to cykl dwunastu utworów, powstały w
okresie czarnoleskim,.
Pieśni, śpiewane przez dwanaście panien. Pieśń
ta stanowią pochwałę wiejskiego życia, zabawy, święta, rodziny. Tytuł pieśni
nawiązuje do starodawnego obrzędu. Poszczególne utwory poruszają różne tematy.
W I pierwszej zawarta została pochwała święta
zapomnianego przez współczesnych, kolejne utwory sławią taniec, życie rodzinne.
W 6 i 12 topos oracza i pochwała wiejskości.
Pojawiają się elementy kultury antycznej
(opowieść o Filemo, topos oracza, a także odwołanie sę do tradycji Horacego), a
także renesansowe ( pochwała życia, ideał ziemianina).
Poeta odwołuje się także do tradycji pieśni
ludowych, chwali uroki wsi, wprowadzając polskie realia. Utwory cechuje
różnorodność tematyczna, bogactwo nastrojów, liczne odwołania kulturowe i
literackie.
Jednym z głównych tematów pieśni jest
skontrastowanie szczęśliwego, spokojnego życia ziemiańskiego z życiem dworskim.
Przeciwstawiając ziemiańskie życie innym rodzajom zajęć, w tym życiu dworskiemu
i kupieckiemu, poeta wymienia zalety wsi. Ukazuje przyjemności i pożytki
płynące z pracy na roli, wskazuje na bogactwo i hojność przyrody, która
dostarcza człowiekowi zwierząt, ryb, owoców itp.
Zmieniające się pory roku wskazują człowiekowi
czas na pracę, odpoczynek i zabawę.
Ideał ziemianina, ukazany przez Kochanowskiego,
był tworem literackim, nie znajdującym potwierdzenia w rzeczywistości. Łączył w
sobie obowiązki pańszczyźnianego chłopa ze szlacheckimi przywilejami.
Motywy biblijne
i mitologiczne w „Trenach” Jana Kochanowskiego
Motywy biblijne:
Czyś ty nad wszystki nieba wysoko wniesiona
(tren X)
nad wszytki nieba - czyli do najwyższego nieba:
Kochanowski odwołuje się tu do ówczesnych
wyobrażeń, zgodnie z którymi kosmos składa się z dziesięciu nieb (sfer
niebieskich), nad którymi znajduje się mieszkanie
Motywy mitologiczne:
Erato złotowłosa
(tren XV) Erato
- jedna z dziewięciu Muz - Muza poezji miłosnej zazwyczaj przedstawiana z
lirą
Rola Trenu XIX
w całości cyklu "Trenów" Jana Kochanowskiego
trójdzielność.
1. początkowe treny stanowią wspomnienie zmarłej
dziewczynki, przedstawienie jej zalet i uroków.
2. Kolejne utwory, lokujące się w środkowej części
cyklu stanowią wyraz głębokiego bólu i żalu po śmierci bliskiej osoby.
3. Ostatnie wiersze z cyklu to próba
odnalezienia wewnętrznego spokoju i równowagi ducha.
4. Wreszcie ostatni utwór ze zbioru - Tren XIX jest tzw. konsolacją, przynosi
zatem ukojenie, przywraca poczucie równowagi wewnętrznej.
Tren I i II – ukazanie powodu bólu i wielkości
straty
III, IV, V- demonstracja żalu z powodu utraty
bliskiej osoby
VI – wychwalanie cnót zmarłej
VII-VIII – okazywanie pustki dosłownej i
duchowej
IX, XI – odrzucenie filozofii, rozpacz, bunt
X- namysł eschatologiczny (wizje zaświatów);
wątpliwości natury religijnej
XII, XIII – pochwała zmarłej wraz z ukazaniem
wielkości straty
XIV, XV – żal i smutek
XVI-XVII – nastrój psalmiczny, zmierzający do
odzyskania równowagi ducha
XIX – konsolacja = pocieszenie
TREN XIX – Kochanowskiego objawia się matka z
Urszulką na rękach. Urszulka jest ubrana w białą sukieneczkę, ma ładne loczki.
Matka pociesza Jana, mówi mu że Urszulka jest już w niebie, że Jan jedynie
zakłóca ich w spokój. Tłumaczy Kochanowskiemu, że w niebie jest samo szczęście,
nie ma prac, nie ma zawodów miłosnych, trwogi, smutku. Mówi, że Bóg chciał tak,
że Bóg postanowił zabrać Janowi jego córeczkę, że to wola Boga iż Urszulka nie
zaznała nieszczęścia życiowego. Człowiek powinien akceptować życie takim jakim
jest. Taka kolej życia, ktoś się rodzi, rozwija, trwa i przemija. Urszulka
umierając młodo uniknęła trwóg życiowych. W trenie XII Urszulka przedstawiona
jest jako kłos, złamany przedwcześnie. Matka jednak twiedzi, że bywają pewne
odchylenia w normach praw natury – przedwczesna śmierć, którą trzeba zrozumieć,
zaakceptować, znieść po ludzku. Matka wzbudziła w Kochanowskim spokój. Matka
Kochanowskiego wspomina również o ukojeniu bólu przez mijanie czasu, że teraz
jedynie pozostaje mu zaakceptować ból. Czas przynosi czasem lepsze i gorsze
chwile.
„Jam się ocknął” może oznaczać, że odnalazł
spokój, pogodził się z tym, co się stało, odzyskał wiarę i nadzieję na lepsze
jutro.
Tren XIX zawiera odpowiedzi na pytania i
wątpliwości zawarte w pozostałej części cyklu. Bluźnierstwa i zastrzeżenia,
zanegowanie mądrości Bożej, zostaje złagodzone, poeta, poeta wycofuje się z
wcześniej przedstawionych poglądów. Odwołaniu wątpliwości co do boskiej sprawiedliwości
i opatrzności towarzyszy wezwanie, by poddać się boskim wyrokom, stwierdzenie
bezradności wobec nich.
„O poprawie
Rzeczypospolitej” Andrzej Frycz Modrzewski
KSIĘGA III. O WOJNIE:
Rozdział I:
- Frycz Modrzewski uważał, że aby nigdy nie
musiało się prowadzić wojen. Należy żyć w pokoju - jeśli wróg coś szykuje to
trzeba im przeszkodzić na wszelkie sposoby, byle uczciwie (np. zakazać wywozu z
ziem Rzeczypospolitej wszelkiego materiału, z którego można wykonać sprzęt
wojenny, uzbroić granice żołnierzami itp.).
- Należy postarać się, aby na wszystkich
granicach stały zamki zaopatrzone we wszystko, co konieczne do życia i do
odparcia nieprzyjaciela. powinny być budowane w odległości kilku mil od siebie,
aby można się było szybko porozumieć między jednym a drugim.
- Król powinien w oznaczonych porach przebywać w
zameczkach, by stały się one ludniejsze dzięki jego obecności oraz mniej
sposobne dla napadów wroga.
- Wybrani na sejmie starości, znający okolicę,
byliby zobowiązani po zbadaniu, co się dzieje na granicach, meldować o
wszystkim królowi lub hetmanowi
- Gdybyśmy po zachowaniu naszego nieprzyjaciela
mogli wnioskować że chce on zacząć jakąś wojnę powinniśmy wysłać do niego
swoich posłów, aby tego zaniechać; należałoby ukazać mu ogrom szkód, jakie
niesie wojna jak również zaproponować mu rozjemców lub sędziów do rozsądzenia
sporów – robiąc to ukażemy, że najbardziej pragniemy pokoju, a nie rozlewu
krwi.
- Za broń powinniśmy chwycić dopiero, gdy ,,ci z
którymi się układamy, woleli być naszymi wrogami niż przyjaciółmi i […]
woleliby siłą i bronią z nami walczyć”.
Po pierwsze:
- Wojna mieć słuszną przyczynę – jeżeli jej nie
ma wtedy jej nie wygramy.
Osoba, która prawnie mści się za doznaną
krzywdę, która walczy w obronie swego narodu – zasługuje się znakomicie wobec
Rzeczypospolitej.
- Gdy wiemy, że przyczyna jest sprawiedliwa,
wówczas trzeba jeszcze rozważyć, jakiego rodzaju jest to wojna i czy będą z
niej szkody czy pożytek
Po drugie:
- Sprawiedliwość wojny polega na tym, że nie
prowadzi się jej dla sławy ani dla powiększenia państwa. Wojnę powinno się
prowadzić dla pomszczenia krzywd, których inaczej nie da się naprawić/
- Król powinien umieć przewidzieć zdarzenia,
które wydarzą się w przyszłości i umie zaradzić tym groźnym dla ojczyzny.
KSIĘGA IV. O KOŚCIELE:
Rozdział III:
Andrzej Frycz Modrzewski uważa za naganny
pogląd, że ,,nikogo z ludzi świeckich nie powinno się dopuścić do rozsądzania
spraw wiary katolickiej”.
- Frycz Modrzewski uważał, że papieże czynili
dobrze wzywając na sobory książąt luterańskich oraz ich Kościoły.
- Od posłów, którzy będą się wypowiadali na
soborze wymaga się nauki i swobody mówienia.
- Wybór posła powinien odbywać się według woli
całego Kościoła, a nie tylko wedle woli króla i senatu.
- Poseł powinien być człowiekiem dokładnie
wyuczonym
- W czasie
soboru należy poruszać kwestie, o których nie mówi się w czasach spokojnych,
aby potem ,,zajaśniała prawda i nie było na przyszłość żadnych wątpliwości w
spornych sprawach:.
- Na
soborze nie ma znaczenia piastowany urząd ani posiadane herby.
- Naukę pogłębia się powoli poprzez ćwiczenia,
nie zdobywa się jej nagle.
- Ludzie, którzy ,,stroją się w cudze słowa i
powtarzają je pozorując nimi natchnienie Ducha Świętego uchodzą w oczach Frycza
Modrzewskiego za śmiesznych.
- Głosowanie na soborach powinno przebiegać
poprzez rozstąpienie się na dwie strony (zgodnie ze starożytnym rzymskim
zwyczajem).
- Podczas soboru obie strony powinny najpierw wyłożyć swoje argumenty, a dopiero potem
toczyć ze sobą potyczki słowne
- ,,Nie wolno być stronniczym. Trzeba zważać
jedynie na boski dar – prawdę – i ją
tylko usiłować osiągnąć”.
- ,,Boża to jest sprawa, o którą walczy się na
soborze; idzie tu o zbawienie duszy, pracuje się nad spokojem sumienia i trudzi
nad zjednoczeniem Kościołów odkupionych krwią Chrystusa”.
„Jeśli się nie zmieni sposobu wybierania
papieża, nigdy nie wypleni się z Kościoła Bożego żądzy władzy, nigdy tyranii,
nigdy zuchwalstwa gorszego niż cyklopowe.”
KSIĘGA V. O SZKOLE:
- Frycz Modrzewski uważał, że dla
Rzeczypospolitej niezwykle istotnym jest ,,bronić i ochraniać wszelkimi
sposobami stan nauczycielski”.
- ,,twórczynią i jakby rodzicielką najlepszych
praw jest szkoła”
- O
zawodzie nauczyciela w starożytności . ,
Praca
nauczyciela jest bardzo trudna i znamienna dlatego w starożytności nauczyciele
byli zwalniani całkowicie z innych obowiązków w państwie.
Od faktu zwalniania od innych obowiązków
pochodzi nazwa ,,szkoła” (gr. ,,schole” – wolny czas).
- ,,Szkoły dają kościołom również dobrych
kaznodziei, opracowują wskazówki, jak uczyć; do nich idzie się po radę w
wątpliwościach”.
- Bardzo dużą pomoc ucząca młodzież mogłaby
otrzymać z dochodów mnichów klasztornych – należy oszacować, ile wynoszą owe dochody
i wyznaczyć, ilu studentów powinien utrzymywać każdy klasztor. najlepiej chyba
mogliby zatroszczyć się o potrzeby studentów proboszczowie, kanonicy itp.
Nauczycieli powinno się traktować , szanować tak
samo jak jak lekarzy, prawników i innych dobrze zasłużonych wobec
Rzeczypospolitej. Praca nauczyciela nie mniejsza niż tamtych użyteczność zaś
równa albo większa”.
- Wynagrodzenie pracownika nie powinno być
stałe, lecz zależne od tego jak wypełnia on swoje zawodowe obowiązki.
- Należy troszczyć się o nauczycieli i uczniów:
,,nauczyciele powinni być ogólnie uznani za odpowiednich do pracy, uczniowie
zaś wybrani wedle zdolności, ażeby jedni do nauczania, drudzy do uczenia się
nie okazali się tak powołani jak osły do gry na lutni. Tak bowiem bywa z tymi,
których
posyłają do szkoły wbrew ich naturalnym
uzdolnieniom; z takiego posiewu rodzą się ludzie do niczego, którzy później
jako duchowni są ciężarem i hańbą dla Kościoła”.
- Największy nacisk szkoła powinna położyć na
naukę języków,
- Trzeba dbać, aby uczniowie po opanowaniu
gramatyki, retoryki i dialektyki poświęcili się każdy tej nauce, której
najchętniej by się oddawał i w niej ćwiczył.
Poza trivium (retoryką, dialektyką, gramatyką)
powinno się również ćwiczyć w styli: dyskutowaniu, deklamacji
- Należy dbać o to, aby wyplenić ze szkół
niechlujne barbarzyństwo oraz ,,pisarzy rzeczy błahych, nie mających żadnego
znaczenia i czcze, do niczego niepotrzebne dyskusje”.
- ,,Miłośnicy
nauk powinni pamiętać, że choćby ich nie nagradzano żadnymi zaszczytami, czynią
rzecz Bogu najmilszą, jeśli zasługują się wierze lub ludzkim społecznościom”.
Odprawa poslów
greckich jako dramat renesansowy KOCHANOWSKI
Kochanowski w
swoim dramacie rozwinął jeden z epizodów mitu o wojnie
trojańskiej. Jej geneza sięga aż do tzw.
„sądu Parysa”. Parys (inaczej: Aleksander), syn króla Troi, Priama, został
poproszony przez trzy boginie – Herę, Afrodytę i Atenę o rozstrzygnięcie między
nimi sporu o to, która z nich jest najpiękniejsza. Każda z bogiń w zamian za
wybranie jej ofiarowywała Parysowi inną nagrodę. Afrodyta obiecała mu miłość
najpiękniejszej kobiety świata i to właśnie ją wybrał Aleksander. Ową kobietą
była Helena, żona króla Sparty, Menelaosa. Aleksander wybrał się do Sparty i
uprowadził stamtąd Helenę. Akcja dramatu Kochanowskiego rozpoczyna się w
momencie, gdy do Troi przybywają posłowie greccy (Odyseusz [Ulisses] i
Menelaos), żądając zwrotu porwanej Heleny. Tytuł dramatu – „odprawa” nie
oznacza odmowy, lecz załatwienie, jak dzisiaj odprawa celna lub paszportowa.
Aleksander (Parys) Syn króla Troi, Priama. Człowiek, który nie jest w stanie opanować
własnych namiętności i zrezygnować z osobistych pragnień i planów. Aby
zatrzymać przy sobie Helenę, • Antenor Rozsądny,
doświadczony, rozważny żołnierz. W swoim postępowaniu kieruje się przede
wszystkim dobrem ojczyzny. Próbuje nie doprowadzić do konfliktu z Grekami,
niestety jego starania spełzają na niczym. • Priam Król Troi, człowiek prawy i o dobrym sercu, mimo to słaby, bo
niepotrafiący sprzeciwić się złym postępkom własnego syna i idący za głosem
większości. • Kasandra Córka Priama,
nieszczęśliwa prorokini, próbująca ocalić Troję od zagłady. Ostrzega króla
przed wojną z Grekami, on jednak nie wierzy jej słowom.
Grecy: • Helena
Żona króla Sparty, Menelaosa. Postać
kontrowersyjna, nie da się jednoznacznie negatywnie bądź pozytywnie ocenić jej
postępowania. Nie została przez Aleksandra uprowadzona wbrew swojej woli, ma
wyrzuty sumienia z powodu opuszczenia męża. • Ulisses, Menelaos Bohaterowie uosabiający prawość i rozsądek.
Nie chcieli wojny z Troją, nie mają jednak zamiaru odstąpić od domagania się
swoich praw do Heleny.
„Odprawa posłów greckich" jest wzorowana na
klasycznym dramacie greckim.. W dramacie antycznym głównym bohaterem była
wybitna jednostka, Kochanowski natomiast bohaterem swego dramatu uczynił
zbiorowość. Bohaterem zbiorowym "Odprawy posłów greckich" jest Troja.
Antyczna tragedia kończyła się katastrofą głównego bohatera, najczęściej była
to śmierć, nierzadko zniszczenie całego życia. W "Odprawie posłów greckich"
autor nie ukazuje zniszczenia Troi, katastrofa miasta zostaje tu tylko
zapowiedziana, akcja utworu kończy się, zanim ona nastąpi.. Panuje w nim
klasyczna zasada trzech jedności: miejsca, czasu i akcji.
Akcja utworu rozgrywa się w starożytnej Troi, na
placu przed pałacem królewskim. Do Troi przybywają posłowie greccy po porwaną
przez Aleksandra Helenę. Czas trwania akcji ograniczył się do jednej doby.
Występuje również chór. Pełni on rolę komentatora, nie ma bezpośredniego wpływu
na przebieg akcji a tylko snuje refleksje i rozważania.
Zachowanie zasady występowania trzech osób,
występowanie dwóch form podawczych: monologu i dialogu. Kompozycja utworu
zbliżona jest do "Antygony" Sofoklesa. Poeta zachował z budowy
tragedii klasycznej prolog (zapowiedź akcji), stasimon (sceny z chórem),
epejsodion (sceny z aktorami), brak natomiast eksodosu (zejście ze sceny) i
komosu (sceny lamentu i punktu kulminacyjnego).Występuje również konfliktu
tragicznego.
Zachowanie zasady czystości gatunkowej, to
znaczy, że tragedia powinna być podniosła, poważna, przedstawiać wydarzenia,
których następstwem jest cierpienie i śmierć bohatera. Zachowanie zasady
czystości rodzajowej, która zakłada, że w obrębie utworu należącego do danego
rodzaju literackiego, nie mogą występować elementy charakterystyczne dla innych
rodzajów literackich. To wszystko zostało zachowane przez Kochanowskiego.
Język tragedii był uroczysty i podniosły, akcja
rozwija się w porządku czysto chronologicznym, czyli tworzy logiczny ciąg
wydarzeń. Głównym problemem utworu są relacje między jednostką a państwem.
Dramat ten można nazwać również dramatem o ginącym państwie. Kochanowski,
zmartwiony sytuacją panującą w Rzeczypospolitej, przekupstwami, nieprawością i
brakiem silnej władzy, pisze dramat, w którym piętnuje te wykroczenia. Z racji
zaczerpnięcia wątku mitologicznego, nadaje mu również cechy uniwersalne,
sprawia, iż staje się on tragedią o ginącym państwie, gdzie prywata bierze górę
nad dobrem obywateli. W swym utworze autor chciał ukazać wielką odpowiedzialność
jednostki za swe czyny, które później wpływają na dobro narodu. Nie ma jednego,
wybitnego bohatera, od którego zależy los kraju. Mamy cały ogól, od którego
zależy dalszy los państwa.
„Kazania
sejmowe” Piotra Skargi (1536 – 1612)
Piotr Skarga
Powęski urodził
się w Grójcu koło Warszawy w 1536r. w
rodzinie szlacheckiej. W 1552r. zapisał się na Akademię Krakowską, od 1557r. był wychowawcą Jana Tęczyńskiego.
W 1579r. wydano
„Żywoty świętych” Skargi,- przystosowane do potrzeb kontrreformacji, były
pierwszym polskim zbiorem hagiograficznym
W 1597r. powstają
„Kazania sejmowe” Skargi – jako dodatek „Kazań na niedziele i święta...”
W 1588r. Skarga
został powołany na stanowisko nadwornego
kaznodziei Zygmunta III Wazy i pełnił te obowiązki do końca życia.
Skarga był przeciwnikiem reformacji i
konfederacji warszawskiej
Skarga zmarł
września 1612r.
Kazanie II –
brak miłości wobec ojczyzny
I. Brak miłości
II. Niezgody
sąsiedzkie
III. Herezja,
naruszenie religii katolickiej
IV. Osłabienie
władzy
V. Prawa niesprawiedliwe
VI. Grzechy i
złości jawne
Pisarz w kazaniu "O miłości ku ojczyźnie i
o pierwszej chorobie Rzeczypospolitej, która jest z nieżyczliwości ku ojczyźnie" porównuje Polskę do matki,
a jej mieszkańców do dzieci.
Wskazuje on na wielkie i liczne zasługi, jakie "matka" wyświadczyła
swoim "dzieciom". Wymienia on urodzenie, wychowanie, przekazanie
wiary i wolności, obrona przed wpływem niewierzących, obdarowanie dobrami
materialnymi. . . W tym kazaniu występuje słynna alegoria ojczyzny jako
tonącego okrętu. Gdy okręt tonie, tylko głupcy rzucają się do ratowania swojego
majątku, podczas gdy mądrzy ludzie starają się ratować okręt.
Ziemia jako matka, lud jako dzieci. Matka dała
nam wszystko, język, pochodzenie itd.
Kazanie III –
niezgody wewnętrzne (niezgody sąsiedzkie)
brak miłości ojczyzny, "niezgody i roztyrki
sąsiedzkie" przyczyniające się do jeszcze większego osłabienia rządów,
osłabienie władzy monarszej, tolerowanie herezji, niesprawiedliwe prawa oraz
"grzechy i złości jawne". Autor zarzucaszlachcie i magnatom szerzenie
prywaty i dbanie tylko o swój dobrobyt. Nawołuje ich do opamiętania się. mowa o
niezgodach wewnętrznych, kłótniach i waśniach, które niszczą państwo polskie od
środka, ponieważ bardzo je osłabiają. Piotr Skarga nawołuje do zgody między
Polakami, gdyż tak naprawdę wiele ich łączy, jak np. wiara w jednego Boga (ta
sama religia), podleganie temu samemu władcy i tym samym prawom, sądom i
trybunałom. Sąsiedzkie kłótnie, spowodowane między innymi łakomstwem,
chciwością, zazdrością i pychą, mogą mieć bardzo groźne konsekwencje, gdyż mogą
np. doprowadzić do wojen domowych, które z kolei wykorzystają nieprzyjaciele
naszego kraju.
Niezgody sąsiedzkie przyczyniają się do
wewnętrznego niszczenia państwa. Argumenty przemawiające za utrzymaniem zgody –
wiara w jednego Boga, wspólny władca i te same prawo. Brak zgody powoduje
niszczenie harmonii i bezpieczeństwa – wywoła to atak państw sąsiednich i
rozpad Polski. Należy zlikwidować:
1. Herezję
2. Nieposzanowanie władzy monarszej
Państwo – przyrównane do ludzkiego ciała, w
którym jedne członki pełnią funkcje kierownicze, inne są im podległe.
Kazania IV i V
– choroba związana z tolerowaniem herezji
"O naruszeniu religii katolickiej" -
stanowią w zasadzie jedną całość. Omówienie trzeciej choroby - tolerowania
herezji. Piotr Skarga był, jak pamiętamy, jezuitą i zwolennikiem
kontrreformacji. Uważał, że różnowierstwo zagrożeniem dla jedności
Rzeczypospolitej. Według niego w Polsce za bardzo toleruje się swobodę
wyznaniową, która niechybnie przyczyni się do upadku naszego kraju. To właśnie
religia katolicka jest jedyną prawdziwą i słuszną religią, która stanowi
fundamenty mocnego wewnętrznie państwa. Jeśli jakiś kraj ma więcej niż jednego
Boga, nie może ono długo trwać, bo nie ma w nim spójności ani jedności. O ile w
przypadku katolików łatwo jest doprowadzić do zgody, o tyle u różnowierców jest
to niemożliwe, bo nie ma u nich wspólnej podstawy, do której można by się
odwołać. Kaznodzieja wzywa władcę do obrony wiary katolickiej oraz do
przywrócenia jednej religii w narodzie. Jednocześnie podważa legalność i
znaczenie konfederacji warszawskiej.
Sielanka SZYMONA
SZYMONOWICA
Sielanki Teokryta, były realistycznym przedstawieniem krajobrazu wiejskiego, na którego
tle autor umieścił ludzi i opis ich prac czy też przeżyć. Przybierały również
formę literackiej zabawy kamuflującej aktualną problematykę
społeczno-obyczajową.
Szymon Szymonowic wprowadza polską nazwę
gatunku. Nie jest jednak pierwszym twórcą sielanek na gruncie polskim.
Szymonowic, przejmuje model idylli Teokryta,
Oprócz takich wzorców jak Teokryt i Wergilusz,
korzysta też z Metamorfoz Owidiusza oraz pieśni kontynuatorów Teokryta.
- ,,Bardzo
ważną rolę w konstrukcji wypowiedzi w Sielankach
odgrywa przysłowie. Pełni ono funkcję dydaktyczną, uwypukla morał,
akcentuje refleksyjny charakter stylu, ożywia tok wypowiedzi. […].
- ,,Najczęściej
spotykanym ozdobnikiem stylistycznym są w Sielankach
powtórzenia, w których lubował
się Teokryt”.
Zbiór Szymonowica, wydany po raz pierwszy w 1614 ROKU zawiera 20 utworów,
Wyróżniająca cechą jest różnorodność: można w
tym zbiorze odnaleźć antyczne, klasyczne, mitologiczne, rodzime i szlacheckie,
chłopskie wątki.
SIELANKA X.
WIERZBY: Sielanka
jest monologiem Nais Purskiej - nimfy rzeki Pur. Postać snuje swą filozoficzną
opowieść, stojąc nad taflą wody, która jest w jej rozumieniu symbolem
upływającego czasu, życia. Nais wyraża ludzkie obawy dotyczące skończoności
czasu, granic jakie posiada rzeczywistość i czas człowieka na ziemi, chęć
uniknięcia zła. Stwierdza, że nie warto zamykać się na świat, trzeba czerpać z
życia pełnymi garściami, porzucić lęki, bo „nieszczęście znajdzie i w
zamkniętym domu”. Autor przemawia ustami samej nimfy, stojącej nad wodą i
rozplatającej warkocz.
Dziewczyna mówi o swoich siostrach, o pamięci,
która po nich została. Głównym motywem jest tutaj horacjańska nieśmiertelność i
‘pomnik’ jaki po niej zostanie. Ma nadzieję, że jeśli życia swego nie spędziła
na przyjemnościach i zabawach to zostaną po niej jej „uczone słowa w pieśniach”.
Następuje bezpośredni zwrot do Wierzb, towarzyszących cicho bohaterce. Nais
mówi o ich długowieczności, przypomina sobie chwile, kiedy będąc dzieckiem
bawiła się w ich towarzystwie. Wierzby były kiedyś boginiami w orszaku samej
Ateny, najprzedniejszymi pannami, które bogini uczyła wszelkich sztuk. Nie były
jej wdzięczne za otrzymanie wykształcenie, dzieliły się swymi umiejętnościami z
byle kim, szczególnie z satyrami, z którymi towarzystwo doprowadziło je do
zguby. Pojawia się przysłowie: „Złe towarzystwo na złe wychodzi i nawet gdybyś
był najostrożniejszy, własne dobro stracisz”. Wkrótce zmieniły swe nastawienie
do świata, nie miały już tak otwartych serc, ukrywały wiele przed swoją
opiekunką a ta się zamartwiała. Satyrowie, pytani o to co się dzieje się z nimfami
opowiadali dość ironicznie i uszczypliwie, docinali, naśmiewali się bo winni
byli pozbawienia ich honoru. Zabrała je zatem Atena na wspólną kąpiel na górę
Helikon (siedziba muz), gdzie bije źródło Hipokrene, by tam sprawdzić ich
dziewiczość. Woda, kiedy dotknie jej skalana ręka pierzcha wokół. Bogini sama
obmyła się w źródle, po chwili w kolejce do kąpieli ustawiły się nimfy. Już
przy pierwszej woda poświadczyła grzech. Wściekła bogini zamieniła je w
wierzby, by stały przy źródle na znak swej niewdzięczności po wsze czasy.
Umiejscowiła je przy błocie na znak ich nieczystości. Zamieniła je w wierzby
celowo, nie dadzą bowiem żadnego owocu, nie będą już piękne, z ich drewna nie
powstanie żadne naczynie. Jedyny jaki z nich pożytek to fakt, że „śpiewają”, a
mali chłopcy wykorzystują ich gałązki do robienia piszczałek. Nais wspomina ich
historię ku przestrodze, by zapisać w dziejach i pamięci. Wyraża także
nadzieję, że ktoś weźmie lekcję z ich winy i kary. Utwór kończy
autobiograficzny zwrot autora, mówiący po raz kolejny ustami bohaterki, która
zostaje przy wierzbach, bo nie chce przestawać z „niewdzięcznym słuchaczem” z
„gminu podłego”. Jest przekonany, że przestając z takimi ludźmi, tak jak
niegdyś nimfy zejdzie do ich poziomu i skala własną osobę.
Sielanka IV
„Kosarze” jest
swobodnym przekładem idylli X Teoktyta, dodaje do tej sielanki teokretejskiech
polsko-ruski koloryt, dodaje rekwizyty jak piórko z czapką, zmienia imiona
bohaterów na rusko brzmiące.
Sytuacja dialogowa toczy się pomiędzy dwoma
bohaterami: Miłkiem i Baty. Miłko pyta swego towarzysza, dlaczego opuszcza się
w swych obowiązkach, nie wykonuje ich w terminie i wspomina jego wcześniejsze
poczucie odpowiedzialności za pracę. Zarzuca mu, że opóźnia roboty, jest
rozmarzony, nie ma z nim kontaktu. Baty odpowiada na zarzuty pytaniem: czy
Miłko przeżył kiedykolwiek stan zakochania, czy potrafi wczuć się w jego
sytuację? Przyjaciel zaprzecza, twierdzi, że przez pracę nie ma czasu na
błahostki. Baty czyni mu zarzut, iż pracuje ponad siły, chce by każdy dorównał
mu poziomem. Pojawia się przełożone z Teokryta przysłowie o wymowie
emocjonalnej: musi być wielka szkoda, kiedy człowiek się zakochuje. Baty
opowiada mu zatem o swym zauroczeniu i obiekcie swoich uczuć, prosi go także by
- jako twardy człowiek - nie naśmiewał się z jego zakochania, ale spróbował
zrozumieć. Miłko nakłania go do powrotu do pracy i zaśpiewania o swej miłej, z
racji tego, że znany jest jako śpiewak.
Pieśń zaś poprzedza dialog. Baty, swoją pieśń,
rozpoczyna od apostrofy do muz, w której prosi, aby te pomogły mu wysławić jego
piękną panią. Bombika, Cyganka. Jej urodę wysławia za pomocą przyrównania do
kwiatów. Porównuje również siebie do oracza, który chodzi za pługiem, za nim,
wrona, a ona za nią. Deklaruje też, iż gdyby miał skarb królewski, nie
żałowałby złota dla niej, staliby oboje ze złota odlani, trzymałaby bębenek
albo piszczałki, a więc w ich sielankowym życiu, nie byłoby miejsca na ciężką
pracę.
Miłko, chwali towarzysza i rozpoczyna swoją
pieśń- prosząc Cerere- boginię urodzajów, aby ta dała bogate plony. Dalej,
śpiewa, żeby kosarze tak pracowali, aby pan ,nie mógł powiedzieć, iż słomiany
to robotnik i żałować mu zapłaty. Zachęca również do bezustannej pracy,
podkreśla, że dolą kosarza jest wstawanie o świcie i rozpoczęcie pracy, w
czasie, której, kosarz nie zna, co to pragnienie, głód,. Gani również ekonoma,
który nie jest w stanie zrozumieć trudu pracy kosarzy.
sielanka XII
Kołacze,
Bohaterami są Panny i sześć par Pań. Utwór rozpoczyna się apostrofą Panien do
sroczki siedzącej na płocie, która to w zwyczaju ma ogłaszanie przybycia gości.
Do dworu przyjeżdża panicz ze świtą do swej oblubienicy, długo wyczekiwany.
Narratorki opowieści poddają w wątpliwość afekt młodzieńca, gdyż nie spieszyło
się mu do swojej wybranki, ufał nadto swej urodzie i pozycji, będąc
przekonanym, że nie zostanie wydana z kogoś innego. Pojawia się przysłowie o
wymowie naszego: „Nie zapomni gruszki w popiele”. Jednak stateczność panny nie
dała się plotkom na temat młodzieńca i dziewczyna dotrzymała danej obietnicy.
Narratorki zastanawiają się na czym młodzieniec spędził czas niebytności przy
ukochanej, wyrażają zmartwienia jakie nawiedziły umysł kobiety (wypadek na
polowaniu).
Pojawiają się filozoficzne przemyślenia Panien
nad rozterkami serca i puenta – ten kto zawierzy darom Boga i sile swej
młodości ten ma serce spokojne. Każą jednak młodzieńcowi się uspokoić,
odpowiednio wobec matki i dziewczyny się zachować, ale walczyć o to, by
dziewczynę już mu obiecaną dano od razu, bo „żadna rzecz (w domyśle przygotowania
do ślubu) się nie kończy, gdzie rozmysłów (namysłu, rozterek) siła” – zwrot do
matki. Panny pragną kierować całym obrzędem, proszą sąsiadów do pomocy, każą
kapłanowi zacząć przygotowania do mszy. Panna Młoda ma obawy opuszczania domu
rodzinnego, Panny ponaglają i tłumacza, że taka kolej jest rzeczy.
Zaczyna się wesele. Panny nakazują się radować,
cieszyć, bawić, kucharzom wydają dyspozycje. Zachęcają do tańca i śpiewów,
prowadzą je „panny nadobne”. Pierwsza para zachęca Pana Młodego do tańca, do zabawy,
przynosi mu ‘tłusty kołacz’, dostrzega jednak mars na jego czole i pewną skryta
obawę. Druga para zwraca się do Panny Młodej, przypominając, że to ostatni
dzień jej dzieciństwa, zamykając przed nią możliwość powrotu i chwaląc
towarzystwo męża. Trzecia para wyrywa panicza z letargu i daje mu rady,
porównując młodzieńca do morza, które niesie żeglarza tak jak chce. Czwarta
para przywołuje postać matki wyprawiającej dziewczynę z domu i mówi, że każda
panna niczym tyka chmielowa jak najdłużej chce zachować dziewiczą młodość.
Piąta para zwraca się znów do panicza, porównując go do wilka, który skradł
owieczkę. Pojawia się erotyzm w ludowym zaśpiewie. Szósta para ogłasza, że
panna już stracona, kołacz z którego wedle zwyczaju wróżono na weselu porwany
został przez chłopców, którzy zaczeli się o niego bić. Pojawia się przysłowie z
Kryspusa o wymowie naszego: „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje”. Para ponagla
dziewczynę do zabawy a muzykantów do
grania. Utwór kończy się wypowiedzią Panien i
apostrofą do sroczki, wyrażającą nadzieję, że kolejne wesele odbędzie się u
sąsiadów
Warto dodać, że Szymonowic, bardzo często w
swych sielankach posługuje się przysłowiem, sentencją, aforyzmem, na przykład „
Co z oczu to i z myśli”, pochodzący z sielanki „Kołacze”, co pokazuje mądrość
ludową. Autor w tej sielance ukazuje się jako wnikliwy obserwator obrzędu
zaślubin.
KLEMENS
JANICJUSZ
Wyrazem polityki Kmity w okresie tzw. „wojny
kokoszej” są 2 wiersze : Skarga Rzeczypospolitej, Do polskich magnatów.
Z chłopskiej rodziny, ze wsi Januszkowo
Klemens Janicjusz to jeden z najtragiczniejszych
poetów staropolskich. Kiedy umierał pokonany przez trawiącą go wiele lat
puchlinę wodną (hydrops) miał zaledwie 26 lat. Urodził się 1516 roku Kilka
miesięcy przed jego urodzeniem wszystkie dzieci rodziców Klemensa zmarły
podczas zarazy. Po ukończeniu szkoły elementarnej w Żninie uczył się w
humanistycznym Kolegium Lubrańskiego w Poznaniu.
W 1536 roku mecenasem Janicjusza został poeta
polsko–łaciński, Andrzej Krzycki.. Po śmierci Krzyckiego zaopiekował się
Klemensem Piotr Kmita. W 1538 roku Janicjusz wyruszył do Włoch, na studia do
Padwy. W 1540 przyznano Janicjuszowi tytuły doktora nauk wyzwolonych filozofii
oraz poety uwieńczonego
W 1540 roku Janicjusz wrócił do Krakowa. Zerwał
z Kmitą i znalazł się w kręgu dworu królewskiego. Opiekował się nim nadworny
lekarz królów polskich Zygmunta Starego i Zygmunta Augusta, przyjaciel Erazma z
Rotterdamu, Węgier – Jan Antonin. Zacieśniły się związki poety z przyjaciółmi:
Janicjusz zmarł w Krakowie pod koniec 1542 roku lub na początku 1543 roku
Przed śmiercią przygotował do druku książkę
zawierającą trzy cykle utworów: Księgę żalów, Księgę elegii różnych i Księgę
epigramatów. Opublikowano ją w 1542 roku
Zostawił po sobie stosunkowo niewielki ilościowo
dorobek literacki napisany w całości w języku łacińskim Wśród jego utworów
dominowały elegie i epigramaty. Z inspiracji Krzyckiego powstał cykl 43
epigramatów . Z inspiracji Kmity zrodziły się natomiast cykl 44 epigramatów
opisujących władców od Lecha I do Zygmunta I Starego.
Dane historyczne czerpał poeta z kronik Galla
Anonima, Wincentego Kadłubka, a zwłaszcza Macieja z Miechowa. Po raz pierwszy
zbiór ukazał się drukiem w 1563 .
Janicjusz wprowadził do literatury polskiej elegię.
Nawiązywał
do twórczości rzymskiego elegika Owidiusza. Najsłynniejszą spośród jego
elegii stał się utwór autobiograficzny – O sobie samym do potomności:
W elegiach Janicjusza dominuje uczucie smutku,
cierpienia fizycznego. Klemens Janicjusz jako pierwszy w literaturze staropolskiej
pozwolił sobie – na tak osobisty, autobiograficzny ton.
2. „Księga
Żalów”
[„Skarga
rzeczpospolitej”:
Atmosfera lamentu, skarga. Rzeczpospolita skarży
się na brak jedności, na prywatę swoich synów, na tych którzy zawdzięczają
ojczyźnie zaszczyty i bogactwa, ze swej strony zaś nie wypełniają wobec niej
podstawowych obowiązków. Największe pretensje kieruje do senatorów. Pewne
nadzieje pokłada w szlachcie, jej okazuje szacunek i uznanie.
„Do polskich
senatorów”:
Obłuda,
nienawiść, niezdrowa
rywalizacja, maskowanie gniewu, pochlebstwa, fałszywe przyjaźnie –ot co zdaniem
poety charakteryzuje środowisko magnackie. Autor wzywa magnatów do zgody.
„Dialog przeciw
różnorodności i zmienności polskich strojów”:
Obaj rozmówcy –Jagiełło i Stańczyk są pełni obaw,
co do możliwości pokonania Turków przez współczesnych Polaków. Dialog
Janickiego należy traktować jako wystąpienie przeciw oznakom zniewieścienia,
zbytkom niechęci do czynów heroicznych.
Dialog jest realizowany na podstawie motywu
„powrotu”, występuje: Jagiełło, który jest zainteresowany losami i postawą
potomka rycerza spod Grunwaldu. Stańczyk –błazen króla Zygmunta Starego,
świadek i uczestnik obłudnych zdarzeń, wie o ich charakterze i przebiegu.]
„O sobie samym
do potomności”: elegia VII
Elementy biograficzne łączą w sobie akt
wspomnienia i wizję przeszłości. Poeta zgromadził pewne fakty, wydarzenia,
scharakteryzował ludzi, z którymi na rożnych etapach życia się stykał. Wymienia
wieś, z której pochodził, dom rodzicielski, gimnazjum, Włochy, do których
przybył dzięki pomocy mecenasów. Wiele miejsca poświęcił ojcu, Krzysztofowi
Hegendorfinowi, który wykładał w gimnazjum lubrańskiego, swoim protektorom i
lekarzom, początkom drogi literackiej, radościom i smutkom życia.
Na tak nakreślona przeszłość spogląda poeta z
perspektywy teraźniejszości. Rozwija wspomnienia pod dyktando aktualnej
sytuacji –człowieka schorowanego, żegnającego się ze światem, z ludźmi mu
życzliwymi. Ta perspektywa sprawia, żę narrację przerywa niekiedy tok
rozmyślania, wynurzeń, w których uobecnia się podmiot mówiący.
Jan Kochanowski
- ok. 1530 – narodziny Jana Kochanowskiego (data
ustalana na podstawie nagrobka). Urodzony w Sycynie,. Syn Piotra Kochanowskiego
herbu Korwin i Anny z Białoszewskich rodu Odrowąż zamożnego właściciela
ziemskiego
-
- 1544 – pierwsza wzmianka na temat pobierania nauk
przez Kochanowskiego
Krakowskiej. Poeta studiował tam
a) do 1545 roku (opuścił Akademię z powodu
zarazy) – wg Józefa Kallenbacha
b) do 1547 roku (opuścił Akademię z powodu
śmierci ojca) – wg „większości badaczy”
Kochanowski nie uzyskał żadnego stopnia
naukowego.
- 1547-1549 – w 1547 Kochanowski wraca do domu,
by załatwić sprawy zostawione przez zmarłego ojca. Potem brak konkretnych
danych.
a) wrócił do Krakowa, gdzie przebywał aż do
secesji (buntu żaków) w czerwcu 1549 roku
b) udał się do Wrocławia
- 1550-1552 – Kochanowski zajmuje się sprawami
rodzinnymi W 1550 załatwia sprawy majątkowe
- 1551 – Wyjazd do Królewca (do 1552 roku)
Królewiec był w tym okresie ośrodkiem
skupiającym nowe myśli religijne (reformacja) i filozoficzne. Tutaj powstaje
pierwszy datowany utwór Kochanowskiego: czterowiersz
- 1552-1555 – Pierwszy pobyt na uniwersytecie w
Padwie – Wydział Atrium
- 1555 roku opuścił uniwersytet by w orszaku
Tarnowskiego odwiedzić Rzym i Neapol. Prawdopodobnie zwiedził wtedy sporą część
Italii.
- ok. połowy 1555 roku – Powrót do Polski Prawdopodobnie
z powodu braku funduszy. Wraca do Królewca, gdzie przebywa na dworze swojego
sponsora, księcia Albrechta. Słuchaczem tamtejszej uczelni jest do połowy 1556
roku.
- 1556 – Kochanowski wraca do Padwy Po
załatwieniu spraw finansowych (m.in. zostawił swemu bratu Czarnolas w
dzierżawie) wraca do Padwy.
- - 1557 – Na wieść o śmierci matki Kochanowski
przerywa studia po raz kolejny
Po powrocie do kraju dochodzi do podziału
majątku rodzinnego KochanowskichW tym czasie Kochanowski pisze „Elegię II”
1558/1559 – Trzeci pobyt w Padwie, Francji
- 1559 – Powrót do kraju
Kochanowski powraca z Francji prosto do Polski
(nie wiadomo, czy drogą lądową, czy wodną). Na tym kończy się okres jego
podróży, rozpoczyna się okres dworski w życiu poety.
- 1559 – 1563 – Próby robienia kariery dworskiej
Kochanowski poszukuje mecenasa, który pomoże mu
dostać się na dwór króla (szuka pomocy m.in. u Krzysztofa Tarnowskiego, Jakuba
Górskiego, rodziny Firlejów). Kontakty z dworem Mikołaja Czarnego Radziwiłła.
Sporo pisze – „Czego chcesz od nas Panie za Twe hojne dary”
- 1564 – Kochanowski zostaje sekretarzem
królewskim na dworze Zygmunta Augusta
zostaje przyjęty na posadę, którą uzyskał dzięki
poparciu podkanclerzego Piotra Myszkowskiego. Wydaje „Satyr”
- 1547-1549 – w 1547 Kochanowski wraca do domu,
by załatwić sprawy zostawione przez zmarłego ojca. Potem brak konkretnych
danych.
a) wrócił do Krakowa, gdzie przebywał aż do
secesji (buntu żaków) w czerwcu 1549 roku
b) udał się do Wrocławia
- 1550-1552 – Kochanowski zajmuje się sprawami
rodzinnymi W 1550 załatwia sprawy majątkowe
- 1551 – Wyjazd do Królewca (do 1552 roku)
Królewiec był w tym okresie ośrodkiem
skupiającym nowe myśli religijne (reformacja) i filozoficzne. Tutaj powstaje
pierwszy datowany utwór Kochanowskiego: czterowiersz
- 1552-1555 – Pierwszy pobyt na uniwersytecie w
Padwie – Wydział Atrium
- 1555 roku opuścił uniwersytet by w orszaku Tarnowskiego
odwiedzić Rzym i Neapol. Prawdopodobnie zwiedził wtedy sporą część Italii.
- ok. połowy 1555 roku – Powrót do Polski Prawdopodobnie
z powodu braku funduszy. Wraca do Królewca, gdzie przebywa na dworze swojego
sponsora, księcia Albrechta. Słuchaczem tamtejszej uczelni jest do połowy 1556
roku.
- 1556 – Kochanowski wraca do Padwy Po
załatwieniu spraw finansowych (m.in. zostawił swemu bratu Czarnolas w
dzierżawie) wraca do Padwy.
- - 1557 – Na wieść o śmierci matki Kochanowski
przerywa studia po raz kolejny
Po powrocie do kraju dochodzi do podziału
majątku rodzinnego KochanowskichW tym czasie Kochanowski pisze „Elegię II”
1558/1559 – Trzeci pobyt w Padwie, Francji
- 1559 – Powrót do kraju
Kochanowski powraca z Francji prosto do Polski
(nie wiadomo, czy drogą lądową, czy wodną). Na tym kończy się okres jego
podróży, rozpoczyna się okres dworski w życiu poety.
- 1559 – 1563 – Próby robienia kariery dworskiej
Kochanowski poszukuje mecenasa, który pomoże mu
dostać się na dwór króla (szuka pomocy m.in. u Krzysztofa Tarnowskiego, Jakuba
Górskiego, rodziny Firlejów). Kontakty z dworem Mikołaja Czarnego Radziwiłła.
Sporo pisze – „Czego chcesz od nas Panie za Twe hojne dary”
- 1564 – Kochanowski zostaje sekretarzem
królewskim na dworze Zygmunta Augusta
zostaje przyjęty na posadę, którą uzyskał dzięki
poparciu podkanclerzego Piotra Myszkowskiego. Wydaje „Satyr”
Kochanowski zmarł
16 (wg karty tytułowej „Żalów
nagrobnych” Klonowica) lub 22 (wg napisu na nagrobku) sierpnia
1584 roku w Lublinie, gdzie udał się na konwokację, by wnieść skargę z
powodu zabójstwa swojego szwagra, Jakuba Podlodowskiego. Poetę pochowano w
kościele w Zwoleniu.
Większość jego dzieł (m.in. „Pieśni Ksiąg
Dwoje”, „Fraszki”, „Fragmenta”) została wydana niedługo po śmierci.
SZYMON
SZYMONOWIC
- Szymon
Szymonowic urodził się w 1558 roku we Lwowie.
- we
wrześniu 1575r. rozpoczął studia w Akademii Krakowskiej
- Szymonowic zgadzał się z podziałem na wojny
sprawiedliwe i niesprawiedliwe – jak Frycz!
- ,,W roku 1577 Szymon Szymonowic uzyskał tytuł
bakałarza nauk wyzwolonych.
II. W kręgu
Zamoyskiego:
- ,,Około roku 1586 Szymon Szymonowic zetknął
się z najbardziej wpływową osobistością ówczesnego życia publicznego – Janem
Zamoyskim, kanclerzem i hetmanem wielkim koronnym. - Szymonowic był związany z
tragedią antyczną i renesansową, o czym może świadczyć np. tragedia pt. Castus Joseph.
- Jan
Zamoyski w swoim liście z kwietnia 1588r. zachęca Szymonowica do wypowiadania
się na aktualnie polityczny temat (tj. zwycięstwo Zamoyskiego pod Byczyną
nad Maksymilianem Habsburgiem) oraz
wzywa do uczestnictwa w wielogłosie poetów – obrońców kanclerza”. Dodatkowo
Zamoyski napisał Szymonowicowi, że pokaże mu w Zamościu wiersze innych poetów (np.
Klonowica), aby ten nie myślał, że nie
ma współzawodników.
- Szymonowic w odpowiedzi przygotował i wydał w
1588r. w Krakowie zbiorek 19 ód
W dowodzie wdzięczność Zamoyski nobilizował
poetę w 1590 roku
latach 1593-1594 Szymonowic zajmował się
wyszukiwaniem odpowiednich ludzi na stanowiska profesorów na nowej uczelni Jana
Zamoyskiego.}
- Zamoyski
kazał w Szymonowicowi w testamencie prawować nadzór nad kształceniem syna
Zamoyskiego i nad Akademiją
- Szymonowic nawiązywał w swych utworach do
stylu manierystycznego i wczesnobarokowego.
- ,,Praca nad Sielankami ciągnęła się od wielu lat. Zaczął ją poeta w roku 1594,
rok 1614, data
pierwszego wydania Sielanek.
Mikołaj Rej
- ,,Mikołaj Rej herbu Oksza urodził się 4 lutego 1505r. w Żorawnie, z rodu
Herbertów
uczęszczał do szkoły parafialnej w Skarmierzu,
1514-1516
potem pobierał nauki we Lwowie (1516-1517
w 1518 w Krakowiew zapisał się do Akademii
(Akademia szkoły średniej )
Około 1525r. rozpoczął się nowy rozdział w jego
życiu – służba na dworze sandomierskiego Andrzeja Tęczyńskiego. Był to ważny
moment w życiu pisarza, wtedy rozpoczęła się bowiem właściwa edukacja pisarza”. Mikołaj przygotowywał wówczas dokumenty
po polsku
- ,,Pobyt na dworze hetmana Mikołaja
Sieniawskiego pozwolił mu z kolei na poznanie nowości religijnych, prawdopodobnie przeszedł wówczas na
protestantyzm, co zaprowadziło go w niedługim czasie w szeregi bojowników
reformacji.
- W 1529r. zmarł ojciec Reja, pozostawiając mu
spadek.
- Rej porzucił
ostatecznie katolicyzm prawdopodobnie po śmierci Zygmunta I Starego (w 1548r.).
Został protestantem, następnie
luteraninem, a później kalwinem.
- Rej nie zawsze ujawniał w utworach swoją
tożsamość. Nie zrobił tego w ,,Kupcu”
W krótkiej rozprawie Rej oddał głos chłopowi
tzn. Wójtowi, który mógł się wyowiedzieć we własnym imieniu i w imieniu stanu.
,,Kot ze lwem”:
- rozmówcy toczą spór o znaczenie wolności i
władzy. W Kocie z lwem tytułowe
zwierzęta są reprezentantami stanów
,,Żywot Józefa”
- ,,Utwór jest dramatem biblijnym. Z biblijnej
Księgo Rodzaju dowiadujemy się, że faworyzowany przez ojca Józef wzbudził
zazdrość braci, którzy sprzedali go kupom udającym się do Egiptu. Bohater
został zarządcą majątku Potyfara, zaznał upokorzenia niesłusznie podejrzany o
próbę uwiedzenia żony pana, a wtrącony do więzienia zasłynął z mądrości
objaśniając sny dostojników, w końcu zaś samego faraona”.
,,Hejnał
świta”:
- Pierwszy polski hejnał.
- ,,[…] pierwsza litera każdej strofy (oprócz
pierwszej) czytane pionowo układają się w imię i nazwisko autora, jednakże sam
tekst już od XVIIw. ulegał zmianom i zniekształceniom
,,Postylla”:
- Postylla
to niewątpliwie najpopularniejsze dzieło
Reja. - ,,Rej nie podpisał dzieła, ale autorstwo jednoznacznie wskazywał
zamieszczony po dedykacji, przedmowie i wierszach
- ,,Rej kpi z ludowego sposobu świętowania,
który nastawiony jest na pokazanie się, spełnia funkcję spotkania towarzyskiego
i ogranicza się do gestów, do których znaczenia wierny nie przywiązuje wagi
(pokropienie, ofiara). Szydzi z rytuałów […], których niedokonanie powoduje, że
katolik nie czuje, iż obchodził święta”.
- ,,Rej sprzeciwia się również celibatowi i
istnieniu klasztorów, krytykuje też papieża za to że podróżuje
,,Wizerunek”:
- moralne
pouczenie -
,,Droga Młodzieńca jest podróżą, która kończy się w punkcie wyjścia. Bohater
zatacza więc koło, przemieszczając się w przestrzeni ziemskiej i pozaziemskiej:
Solon jest jego przewodnikiem po piekle,
Arystoteles oprowadza go po przedsionku nieba, co pozwala uporządkować
pisarzowi przedstawiony system etyczny. Droga chłopaka nie jest łatwa a jego
wybory unaocznia topografia poematu. Decyduje
więc, czy pójść drogą rozkoszy, która jest szeroka, czy trudną ścieżką cnoty”.
,,Źwierzyniec”
i ,,Figliki”:
- ,,Zbiór [Źwierzyniec]
składa się z kilkuset oktostychów napisanych 13-zgłoskowcem, ułożonych w
czterech rozdziałach”:
- ,,Na Figliki składa się 230 żartobliwych
epigramów, są one bowiem jedynym w dorobku Reja zbiorem przeznaczonym do zabawy
i śmiechu.
- O tym, że Figliki są kontynuacją Źwierzyńca ,,dowodzi nie tylko forma
ośmiowiersza, ale wzajemne powiązania obu zbiorów, powtórzenia i nawiązania”.
,,Źwierciadło”:
- ,,Ostatnie dzieło Reja wyszło w roku 1567/1568
[…]. Jest ono jednym z najpiękniejszych i najbardziej okazałych druków
renesansu”. Książka jest opatrzona znakomitymi drzeworytami.
{- Utwór składa się z kilku części:
część
I: prozaiczny traktat parenetyczny Żywot
człowieka poczciwego, który uzupełnia również prozatorska ,,Przemowa
krótka”
część
II: wierszowana Apoftegmata
część
III: wierszowana Przemowa krótka do
Polaka staniu rycerskiego (zbiór wierszy politycznych)
część
IV: Zbroja pewna każdego rycerza
ksześcijańskiego (traktat religijno-moralny)
dzieło
kończy cykl wierszy zatytułowany Żegnanie
się ze światem
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz